26 september 2018 | Dossier: Klanten,

Week van de Toegankelijkheid: kom nu in actie voor 15% meer klandizie

Van 1 tot 6 oktober is de jaarlijkse Week van de Toegankelijkheid. Hét moment om aan de slag te gaan met een betere toegankelijkheid van je winkel, pension of trimsalon. Waarom? Omdat je zo’n 15% klandizie misloopt als je bedrijf niet geschikt is voor mensen met een beperking. Bovendien staat in de wet dat in principe iedereen – ook mensen met een beperking – toegang moet kunnen krijgen tot jouw zaak. Moeilijk? Met wat eenvoudige aanpassingen kun je al veel verbeteren. Check deze 4 tips om mee te liften op de Week van de Toegankelijkheid.

Rolstoel


1. Check de toegankelijkheid van je bedrijf met je medewerkers/collega’s

Loop eens met alle medewerkers door je zaak en check de toegankelijkheid. Kun je met een rolstoel overal komen (zijn de paden breed genoeg, zijn er geen obstakels of opstapjes)? Is de vloer leeg zodat mensen die minder goed zien niet struikelen? Kan iemand in een rolstoel gemakkelijk bij het pinapparaat? Hoe ervaar je de zaak vanuit een laag perspectief (rolstoel)?

Og nog beter: nodig een aantal mensen met een beperking uit om de toegankelijkheid van je bedrijf te beoordelen.

2. Organiseer een leuke actie

Dit kan een activiteit zijn gericht op mensen met een beperking (bijvoorbeeld mensen met een rolstoel, scootmobielers, blinden, mensen met een assistentiehond), maar ook op een breed publiek. Hiermee laat je actief zien dat je toegankelijk wilt zijn voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een speciale open dag of koopavond (met hapje, drankje, muziek, …) waarbij je alles uit de kast trekt om mensen met een beperking van dienst te zijn. Tijdens zo’n koopavond kun je je klanten direct tips vragen hoe jouw winkel beter toegankelijk kan worden. Leerzaam én goed voor de klantenbinding.

3. Doe inspiratie op

Op de website mkbtoegankelijk.nl vind je veel praktische tips én ervaringen van andere ondernemers. Werk jij ook actief aan toegankelijkheid? Geef dat dan aan ons door! Wij blijven graag op de hoogte van je inspanningen om je bedrijf zo toegankelijk mogelijk te maken.

4. Verplaats je in de klant

Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar je klanten. En dat is soms best lastig. Want wat heeft een blinde of slechtziende klant eigenlijk nodig? En hoe spreek je iemand met een verstandelijke beperking aan? Je vindt hier tips en aandachtpunten.