19 februari 2017 | Dossier: Klanten, Promotie,

Worstelen met Facebook: zo kom je eruit [blog]

Facebook kan een heel interessant kanaal zijn voor de ondernemers in de huisdierenbranche, maar je ziet veel ondernemers ermee worstelen. Hoe bereik je nou je doelgroep en krijg je er klanten mee in je zaak?

Worstelen met Facebook

Maak een plannetje

Laten we voorop stellen dat Facebook eindeloos veel mogelijkheden biedt. Je moet alleen weten wat je wilt en wat je gaat doen. Een plannetje hebben, zogezegd. Je kan daarbij aan het volgende denken:

  • Bedenk wat je met je zaak wilt uitstralen en zorg voor een vergelijkbare uitstraling op je bedrijfspagina van Facebook.
  • Creëer beleving, waarmee ik bedoel dat je de mensen meeneemt in wat er in je zaak gebeurt. Het uitzoeken van de nieuwe collectie, de dieren zelf, wandeling in het bos, de nieuwe collega, leuke ervaringen met klanten en dieren, etc.
  • Kies voor een persoonlijke benadering. Laat je bezoekers meekijken, meedenken en meebeslissen. Op die manier gaan mensen zich betrokken voelen bij je zaak.
  • Varieer in de middelen die je gebruikt: wissel tekst af met foto’s, filmpjes, maak eens een collage of een carrousel met foto’s of knal er een speciale aanbieding op.
  • Maak het aantrekkelijk om je pagina te liken en om terug te komen. Creëer verwachtingen met ‘binnenkort …’ of zet er een week- of maandactie op die de moeite waard is.
  • Experimenteer met adverteren. Je zult merken dat het je dwingt om in doelgroepen te denken, waardoor deze steeds duidelijker voor je worden.

Inspirerende Facebook-voorbeelden

Ter inspiratie heb ik enkele voorbeelden voor je van ondernemers in de huisdierenbranche die het goed en origineel hebben aangepakt. Je zult zien dat het niet zo ingewikkeld is, mits een paar dingen weet en een paar dingen consequent toepast.