10 oktober 2023

Dibevo-Vakbeurs 2023: een beurs vol blikvangers

“Fijne sfeer, ondanks de drukte goed begaanbaar. Een fijne ervaring en een mooie, waardevolle dag gehad.” En: “Zeer goed verzorgde beurs. Ga zo door, en het liefst ieder jaar zo!” Zomaar een willekeurige greep uit de honderden inzenders van de bezoekersenquête over de Dibevo-Vakbeurs. Vaste bezoekers zijn inmiddels gewend aan het gratis eten & drinken op de vakbeurs, maar een aantal buitenlandse bezoekers was oprecht verbaasd: “Is it free? Are you sure?”

Dibevo-Vakbeurs 2023

Ook dit jaar was de Dibevo-Vakbeurs weer dé plek om in één dag op de hoogte te zijn van alle trends en weetjes in de huisdierenbranche. En dat bleek wel uit de bezoekerscijfers. Na de iets minder bezochte corona-editie in 2021, bereikte deze Dibevo-Vakbeurs weer als vanouds meer dan 4.000 bezoekers. Om precies te zijn, waren het 4.364 huisdierprofessionals die de beurs bezochten.

Dibevo-Vakbeurs 2023

“Wat mij opviel, was dat exposanten veel werk hebben gemaakt van hun stands en productpresentaties”, zegt Dibevo-voorzitter Gijs van den Assum. “Er zaten echt juweeltjes tussen, ook bij de kleinere stands. Dat is een pluim waard en een duidelijk signaal dat de branche still going strong is. Niet voor niets het thema van deze vakbeurs!”

Complimentenmakers

Ook juweeltjes waren de kaarten met persoonlijke complimenten die ‘de complimentenmakers’ ter plekke schreven. Voor bezoekers kwam dat als een complete verrassing en sommige ‘compliment-ontvangers’ moesten echt even een traantje wegpinken.

Veel lof was er voor de presentatie van bijzondere producten van exposanten in het BLIKVANGERS-paviljoen. “Prachtig concept en ideaal voor een snelle impressie van de vakbeurs”, zo schreef een bezoeker. Opvallend is dat vooral de duurzame producten konden rekenen op veel belangstelling. Daaruit blijkt maar weer dat duurzaamheid – naast dierenwelzijn ­– langzaam maar zeker een vaste kernwaarde wordt in de huisdierenbranche.

Best of show-award

Bijna 700 bezoekers brachten hun stem uit op wat zij ‘het beste product’ van het BLIKVANGERS-paviljoen op de vakbeurs vonden. Per beursdag vielen er twee Nespresso-koffiemachines als prijs te winnen. Uit de loting werden dus in totaal vier winnaars getrokken die inmiddels bericht hebben ontvangen.

De tien producten in het BLIKVANGERS-paviljoen die bezoekers als ‘beste product’ hadden genomineerd, werden vervolgens beoordeeld door een vakjury. Het aanvankelijke jurylid Huub Rohof was onverwacht verhinderd, maar gelukkig wilde Liesbeth Vat-Wesdijk, Head of Product bij IJsvogel Retail, inspringen als lid van de jury. Verder zaten in de jury: Brigitte Goossens, Beleidsmedewerker Dierinhoudelijke Expertise bij de Dierenbescherming; en Gerrit Hofstra, adjunct-secretaris wet- en regelgeving levende dieren en planten bij Dibevo.

De grote winnaar van de ‘Best of Show Award’ van de Dibevo-Vakbeurs 2023 is het Belgische Pino. Het bedrijf wint de award met de Slow Feeder, een snorhaarvriendelijke anti-schrok-bowl. Volgens de jury voldoet dit product het beste aan de selectiecriteria duurzaamheid, dierenwelzijn en innovatie.

Pino - Dibevo Best of Show Award
Op de foto, v.l.n.r.: Michelle Labaere (Pino), juryleden Gerrit Hofstra, Liesbeth Vat-Wesdijk en Brigitte Goossens; Dibevo-voorzitter Gijs van den Assum en Madice Behaegel (Pino).

De anti-schrok-bowl is ondiep en breed om te voorkomen dat de snorharen van de kat de rand raken. De binnenkant van de voerbak is gevuld met ribbels die zorgen voor een tragere consumptie om problemen zoals overgeven te voorkomen. De ribbels, variërend in hoogte, zorgen voor een mentale uitdaging en gaan verveling tegen. De Slow Feeder is biologisch afbreekbaar en wordt met de hand gemaakt in kleine oplage in België door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Pino bowl

Naast de winnaar van de Award waren er ook twee runners-up. De eerste runner-up was de Puzzle Feeder Slow bowl van eye4pets. Deze voederbak, gemaakt van plantaardig materiaal, vertraagt de voedselopname tot wel 15 keer ten opzichte van ‘gewone’ slowfeed-matten.

Eye4pets

De tweede runner-up was het branche-initiatief van Dierengroothandel Overbeek om het koppelen van konijnen te vergemakkelijken door gecastreerde rammelaars aan te bieden. Dit met als doel om solitair gehouden konijnen nog verder terug te dringen en zo het dierenwelzijn te verbeteren.

Reportage van producten

Een complete reportage van de opvallendste producten op de Dibevo-Vakbeurs lees je in het komende nummer van het Dibevo-Vakblad dat op 7 november verschijnt.

Over Dibevo

Dibevo is de landelijke brancheorganisatie voor ondernemers in de gehele gezelschapsdierenbranche. Kijk voor meer informatie over Dibevo op www.dibevo.nl.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Beeldmateriaal bij dit persbericht
Foto’s op deze pagina mogen gebruikt worden op voorwaarde dat de fotograaf vermeld wordt. Bij elk beeld graag vermelden: Foto: Norbert Waalboer Fotografie. Uitzondering zijn de foto’s van de winnaars en de producten. Op verzoek is ook beeldmateriaal in hoge resolutie verkrijgbaar.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Janny Freriks, manager projecten, tel. 033 - 450 6112 of e-mail: vakbeurs@dibevo.nl.