Acht gratis lezingen op vakbeurs voor huisdierprofessionals
Amersfoort, augustus 2015 – Vandaag de dag moet je als ondernemer in de huisdierenbranche meer dan ooit van alle markten thuis zijn. Je moet niet alleen verstand hebben van dieren, maar ook van social media, geneesmiddelen, voeding, klantenbinding, beveiliging, personeel en wat al niet meer. Er valt kortom nog genoeg te leren. Dat is de reden dat de organisatie van de Dibevo-Vakbeurs dit jaar een nóg uitgebreider lezingenprogramma heeft samengesteld dat inhaakt op de huisdierenspecialist van de toekomst die kennis, promotie en service als kernwaarden gebruikt. De presentaties vinden plaats in een speciaal lezingenpaviljoen in het hart van de beursvloer. De Dibevo-Vakbeurs wordt gehouden op 11, 12 en 13 oktober 2015 in de Evenementenhal Gorinchem.
Het lezingenprogramma ziet er als volgt uit:
1) Hoe maak je een nieuwsbrief die niemand verwijdert?
E-mailmarketing heeft zich bewezen als een goedkope, effectieve en simpele manier om klanten naar een bedrijf te lokken en de omzet te verhogen. Maar hoe maak je nu een goede nieuwsbrief? Een nieuwsbrief die klanten écht willen lezen en doet trappelen van ongeduld tot een nieuw bericht binnenvalt op de digitale deurmat? Tijdens deze lezing onthult retailexpert Marian Bekkers hoe je dat voor elkaar krijgt.
2) BARF: modeverschijnsel of supervoeding?
In de afgelopen jaren is het marktaandeel rauwe voeding voor honden en katten enorm toegenomen. De consument koopt veel bewuster en is zich gaan realiseren dat ziekten hun oorsprong in voeding kunnen hebben. Voorstanders van brokvoeding wijzen niettemin vaak op de gevaren van BARF: verstikking in botten, schildklierproblemen, tekorten door te eenzijdige voeding, bacteriële besmettingen en risico’s voor de volksgezondheid. Rauwe voeding kent kortom fervente voor- en tegenstanders. Maar wat is nu precies het verhaal achter deze meningen? En hoe ga je daar als ondernemer mee om? Dierenarts en voedingsspecialist Erwin van Gijtenbeek, een genuanceerd voorstander van BARF, zal tijdens zijn lezing antwoord geven op deze vragen. Zowel voor- als tegenstanders van rauwe voeding zijn welkom om de lezing bij te wonen en mee te discussiëren.
3) Hoe maak je van je winkelvloer een inspirerende en onweerstaanbare plek?
Consumenten zoeken hun inspiratie en informatie tegenwoordig vooral online. Kunnen stenen winkels daar nog tegenwicht aan bieden? Of moeten ondernemers maar geduldig afwachten of een klant na zijn online zoektocht hun winkel weet te vinden? Tijdens deze lezing geeft retailexpert Marian Bekkers een waslijst aan praktische tips hoe je van een winkelvloer een inspirerende plek maakt. Want gewoon maar producten op een rijtje zetten is echt niet meer genoeg.
4) De beste kandidaat op de juiste plek: jonge hond of 50-plusser?
Door de aantrekkende economie komen ondernemers ook weer aan nieuwe plannen toe met misschien ook de nodige personeelsuitbreiding. De vraag is: kiezen deze ondernemers voor een jonge hond of juist een ervaren oudere werknemer? Wat zijn de voor(oor)delen en nadelen? In de lezing van de 29-jarige Floris Venneman draait het letterlijk en figuurlijk om het personeel. Venneman werd in 2010 uitgeroepen tot een van de ‘veelbelovende top-25-ondernemers onder de 25 jaar’ en nam vorig jaar een bedrijf over waarvan het personeel grotendeels uit 50-plussers bestaat.
5) Diergenees- en bestrijdingsmiddelen: wat is je verantwoordelijkheid?
Ondernemers die een dierenspeciaalzaak of dierenpension runnen, krijgen meer dan eens te maken met vragen van klanten die te maken hebben met de gezondheid van hun huisdier. Het proces van juiste advisering en het verstrekken van diergenees- en bestrijdingsmiddelen brengt een grote verantwoordelijkheid van de ondernemer met zich mee. Wat zijn je bevoegdheden op dit vlak? Hoe kun je op een verantwoorde manier advies geven? Wat zegt de wet over het verstrekken van diergenees- en bestrijdingsmiddelen en hoe kun je daaraan voldoen? Niemand kan deze praktijkvragen beter beantwoorden dan Ronald Bergsma, een dierenarts die al jaren meedraait bij Dibevo.
6) Vergroot het aantal vind-ik-leuk’s op je Facebook-pagina
De meeste bedrijven hebben al ontdekt dat Facebook een goede manier is om in contact te blijven met klanten. En om nieuwe potentiele klanten te vinden. Toch blijft het aantal volgers van bedrijfspagina’s vaak achter bij de verwachtingen en kunnen de vind-ik-leuk’s op Facebookberichten ook wel een boost gebruiken. Ondernemers die deze problemen bekend in de oren klinken, zijn bij deze lezing van Marian Bekkers aan het juiste adres. Binnen een halfuurtje leren ze namelijk precies hoe ze meer volgers en meer interactie op Facebook realiseren.
7) De reptielenafdeling: kopzorg of omzetbrenger?
Veel winkeliers overwegen hun zaak uit te breiden met een reptielenafdeling. Is zo’n diergroep een verrijking van je winkel en hoeveel omzet kun je ervan verwachten? Welke kennis heb je nodig, hoe vind je de juiste inkoopkanalen en hoe ga je om met alle tegenstrijdige adviezen in boeken, tijdschriften en internetfora? Allemaal lastige vragen, maar gelukkig staat op de vakbeurs de man die alle antwoorden weet: Rogier van Rossem, een onbetwiste reptielenspecialist en eigenaar van reptielenspeciaalzaak De Kameleon.
8) Het mysterie van Murphy
Vrijwel iedereen kent de Wet van Murphy. Die wet zegt: ‘Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis – op het slechtst denkbare moment.’ Zo was er een succesvolle bakker die veel prijzen in de wacht sleepte voor zijn creaties. Een topper dus met een bloeiend bedrijf. Op een dag vonden zijn medewerkers hem bewusteloos voor de koelcel. Een paar uur later, en hij was er niet meer geweest. En terwijl hij herstelde, ging zijn vrouw ervandoor met zijn beste vriend. Je verzint het niet inderdaad. Diezelfde vrouw probeert hem nu financieel uit te kleden en lijkt daar (door het ontbreken van huwelijkse voorwaarden) nog in te slagen ook. Binnen 3 maanden zat de succesvolle bakker financieel en mentaal aan de grond. Deze lezing is bij uitstek geschikt voor ondernemers die denken dat deze ellende hen niet kan overkomen!
Programma
De lezingen duren maximaal een halfuur. Er blijft dus genoeg tijd over om de beurs te bezoeken. De exacte indeling en tijdstippen van de lezingen verschijnen rond eind september op de website www.dibevovakbeurs.nl.
Exposeren tegen kostprijs
Ook fabrikanten, groothandels en importeurs in de branche kunnen aanhaken bij het thema ‘Laat je zien!’ door simpelweg een stand te reserveren. Dat stelt hen in staat om in drie dagen tijd vele succesvolle één-op-één-contacten te maken en bestaande klanten extra aandacht te geven via een persoonlijk gesprek. En dat is geen overbodige luxe. Want exposeren op een vakbeurs vormt zeker in de Dibevo-branche een onlosmakelijk onderdeel van de marketingmix. Veel bedrijven zijn daar actief mee bezig: ruim 85 procent van de beschikbare standruimte op de Dibevo-Vakbeurs is inmiddels verkocht.
Natuurlijk hebben fabrikanten, groothandels, importeurs en exporteurs die lid zijn van Dibevo een streepje voor: zij kunnen standruimte tegen kostprijs inkopen en daarmee hun lidmaatschapsgeld in één klap terugverdienen. Meer informatie over exposeren op de Dibevo-Vakbeurs is te vinden op de website www.dibevovakbeurs.nl.
Over Dibevo
Dibevo is de landelijke brancheorganisatie voor ondernemers in de gehele gezelschapsdierenbranche. Kijk voor meer informatie over Dibevo op www.dibevo.nl
NOOT VOOR DE REDACTIE:
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Janny Freriks, manager projecten, tel. 033 - 450 6112 of e-mail: vakbeurs@dibevo.nl.
Beeldmateriaal bij dit persbericht
Imagepack met 9 (afzonderlijke) foto’s van de beursvloer.
Klik op de afbeelding om het pakket te downloaden.
Bij elk beeld graag vermelden: Foto: Norbert Waalboer.
Beeldmerk Dibevo-Vakbeurs 2015 voor drukwerk.
Deze beeldmerken worden afwisselend gebruikt. Klik op de afbeelding om de beeldmerken te downloaden.
Beeldmerk Dibevo-Vakbeurs 2015 voor websites:
Beeldmerk 938 x 348 pixels (hier verkleind weergegeven).
Beeldmerk 448 x 166 pixels.
Beeldmerk 350 x 130 pixels.
Beeldmerk 250 x 93 pixels.