04 december 2017 | Dossier: Klanten, Promotie

20 manieren om meer Facebook-fans te krijgen deze maand [blog]

Meer nieuwe klanten krijgen? Dan is meer nieuwe Facebook-fans verzamelen één van de dingen waaraan je moet werken. Maar hoe hark je die extra likes binnen? Marian Bekkers geeft je 20 slimme tips.

Facebook en volgers

Soms lijkt het misschien frustrerend. Je spendeert een boel tijd aan Facebook, maar ziet weinig resultaat. En nee, vandaag nieuwe fans betekent niet morgen direct rijen voor je winkel, dierenpension of trimsalon. Maar gebruik de juiste tactieken en je zult absoluut resultaat zien van je inspanningen. Wat die juiste tactieken zijn? Lees snel verder!

1. Post persoonlijke foto’s

Berichten die gegarandeerd scoren: persoonlijke foto’s. Kijkjes achter de schermen, een foto van jou op vakantie of een foto van een jarige medewerker? Zeker weten dat zo’n foto talloze likes en reacties scoort. En hoe meer mensen reageren, hoe meer jouw bericht getoond wordt (ook aan mensen die je pagina nog niet volgen).

Facebook - kat Paul

2. Reageer

Facebook is een social media platform. Sociaal dus. En niet reageren terwijl iemand iets tegen je zegt valt onder de categorie asociaal. Creëer op je pagina tweerichtingsverkeer. Wees niet alleen degene die verstuurt, ontvang ook. Luister naar je fans en reageer om te laten zien dat zij belangrijk voor je zijn en dat je waarde hecht aan hun mening. Dat type pagina’s valt namelijk snel op bij mensen die je pagina nog niet volgen.

3. Maak je productposts interessant

Een pagina die niet in staat is van volgers klanten te maken is een pagina die alleen maar producten en merken promoot. Knoop in je oren: Facebook is geen reclame folder. (Herhaal het nog maar een paar keer. Facebook is geen reclamefolder. Facebook is geen reclamefolder. Voor het beste resultaat: herhaal dagelijks.) Je wil meer doen dan alleen een fotootje plaatsen en zeggen ‘Product X is geweldig. Wees welkom in de winkel!’

Natuurlijk wil je (af en toe) je producten onder de aandacht brengen. Maar doe dat dan op een manier die je fans aanspreekt. Laat zien hoe je jouw product gebruikt. Welk effect het product heeft. Hoe je dat product combineert. Dat is hoe je product posts maakt die werken, en die (nieuwe en bestaande) fans interesseren.

4. Vind en deel virale berichten

Moet je alles zelf verzinnen? Nee hoor. Deel gerust berichten van anderen. Graag zelfs. Want wanneer jij ziet dat een bepaald bericht populair is (of zelfs viraal gaat), dan kun je er gif op innemmen dat jij – alleen door dat bericht te delen – ook flink wat likes binnen haalt.

Let op: zorg wel dat je alleen relevante berichten deelt. Ja, voor een fietsenzaak is het logisch een video te delen met fiets-gerelateerde bloopers. Voor een dierenpension heeft echter weinig toegevoegde waarde.

Facebook inplannen berichten

5. Plan je content

Plan je berichten in op Facebook. Dat zorgt er niet alleen voor dat jij meer rust in je hoofd hebt, maar het geeft je ook meer ruimte om de interactie aan te gaan met je fans. En dat levert je weer meer nieuwe likes op (zie tip 2).

6. Bestudeer je statistieken

Weten wat voor berichten scoren? Ga dan naar je Statistieken. Hier vind je precies terug welke berichten jou de meeste likes en reacties opleverden.

Maak eens een lijstje van je 5 best scorende berichten. Wat hebben deze berichten gemeen? Praatte je over een bepaald onderwerp? Gebruikte je een link of juist een afbeelding? Probeer de gemene deler tussen deze 5 berichten te vinden en plaats vervolgens meer van dat type berichten. Zo scherp je jouw strategie aan en verzamel je telkens meer likes.

7. Gebruik Facebook Ads