19 februari 2020 | Dossier: Evenementen

Duurzaamheid en ecologie voeren boventoon op 21ste ANIDO

De 21ste editie van ANIDO, die op 16 en 17 februari plaatsvond in Kortrijk Xpo, werd met 4.871 bezoekers succesvol afgesloten. Tijdens deze editie stonden veel noviteiten in het teken van duurzaamheid en ecologie. Verder viel het op dat diverse fabrikanten de switch maken van globaal naar lokaal: de productie gebeurt in eigen land of bij buurlanden, de ingrediënten komen van regionale producenten, enzovoort. Tot slot was het ook opvallend dat verschillende standhouders een ‘offline-aanbod’ presenteerden dat specifiek bestemd is voor de dierenspeciaalzaken en niet terug te vinden is bij (grote) e-commercespelers.

ANIDO 2020

ANIDO ontving ditmaal in totaal 4.871 bezoekers uit 22 landen: 2.962 bezoekers op zondag en 1.909 bezoekers op maandag, ongeveer dezelfde aantallen als in 2018. Ruim 24,5% was afkomstig van buiten de Belgische grenzen, voornamelijk uit Nederland (13%) en Frankrijk (9,6%).

Inspirerende lezingen

ANIDO pakte voor het eerst uit met enkele inspirerende lezingen van succesvolle ondernemers uit de huisdierenbranche, zoals Jimmy Huijbers (Avonturia de Vogelkelder), Yves Dewêche (Poils & Plumes), Arnold Vlastuin (Zoo & Zo) & Rudy Lefèvre (Wellopet).

Jimmy Huybers geeft een lezing op ANIDO 2020
Jimmy Huijbers tijdens zijn lezing op ANIDO

De voornaamste boodschap die deze sprekers de toehoorders meegaven was dat de (zelfstandige) huisdierenspecialist niet per se de mainstream hoeft te volgen, maar durf en lef moet tonen en gerust anders uit de hoek mag komen. Via beleving of specialisatie kunnen ze zich onderscheiden van de stevige concurrentie op de markt van huisdierbenodigdheden. Ook de kennis en knowhow die dierenspeciaalzaken en hun medewerkers in huis hebben, vormt een essentiële tool om de consument voor zich te winnen.

Tot slot toonden deze 4 sprekers aan dat een doordachte visie en aanpak een must is om zich te onderscheiden van e-commercegiganten, zoals Alibaba, Amazon, bol.com of zooplus. Daarnaast schetsen gastsprekers Peter de Ranter (Tilroy) en Lieven van de Velde (Youniverse) hoe je als ondernemer snel en eenvoudig een goede website/ webshop opstart, wat de meerwaarde is van goede contentmarketing en hoe je rendement haalt uit een 'omniconnected' aanpak. Deze laatste presentaties zijn ook op de ANIDO-website beschikbaar.

Trimdemonstraties

Ook op deze editie van ANIDO waren er de trimdemonstraties van Kitty talks Dogs bij de stand van Transgroom. Bezoekers waren talrijk om op zondag de nieuwste ‘day-to-day’-trends en rascoupes te spotten tijdens de demo’s, gegeven door ervaren trimsters. Op maandag konden bezoekers zich inschrijven om deel te nemen aan de nieuwe modeldog-workshops.

ANIDO 2020

New@ANIDO-awards

De New@ANIDO-stand bood een mooi overzicht van de meest recente innovaties van de aanwezige exposanten op de beurs. De bezoeker kon stemmen in twee categorieën, namelijk 'Voeding' en 'Accessoires en verzorgingsproducten'. Bovendien konden ze dit jaar voor het eerst aanduiden welk product ze met een 'Natural & Sustainable'-award wilden belonen.

Voeding
In de categorie ‘Voeding’ ging de award naar Edgard & Cooper voor hun innovatie 'Doggy Dental Stick', een tandverzorgende kauwsnack. De tweede plaats was weggelegd voor de 'Barking Bakery'-lijn van Dog & Cat Supply, bestaande uit woofins, koekjes en cakejes met eetbaar logo. Op de derde stek eindigde het concept 'Gezond Belonen' van Beeztees dat draait om natuurlijke snacks die gemaakt zijn van 100% vlees.

Accessoires en verzorgingsproducten
De winnaar bij 'Accessoires en verzorgingsproducten' werd de gps-tracker met bel-, tril- en educatiefunctie van de Franse onderneming Weenect. Het zilver ging in deze categorie naar 'Spotted!' van Hofman Animal Care, een oplossing voor vermiste dieren dankzij een gratis app die vinder en eigenaar verbindt. De van onverwoestbaar rubber gemaakte 'Wunderball' van Van der Basch Trading legde beslag op de derde plaats.

Natural & sustainable-award
De 'Natural & sustainable'-award ging naar Supplies for pets voor hun Bio & Compostable Poop Bags: biologische en composteerbare afvalzakjes voor honden, vervaardigd met 30% hernieuwbare grondstoffen. De verdienstelijke tweede plaats was weggelegd voor I&I Pet Supplies met hun koffieboomkauwwortel XS. Edgard & Cooper mocht met het brons naar huis voor hun 'Doggy Dental Stick', verpakt in bio-afbreekbaar materiaal.

Volgende ANIDO

Inmiddels staan de data voor de volgende ANIDO vast. De 22ste editie van ANIDO zal plaatsvinden op 20 & 21 februari 2022 in Kortrijk Xpo.