Focus op de verkeerde zaken
Reden nummer 2 waarom je omzet niet groeit: je focust je op de verkeerde dingen. Veel ondernemers verliezen zich in de details, terwijl ze naar de hoofdlijnen moeten kijken. Krijg je te weinig klanten binnen, dan moet je je niet bezighouden met het toevoegen van een sinaasappel- of vanillegeurtje in je winkel of hoe je cadeaus inpakt. Focussen op de verkeerde zaken komt soms door het feit dat de echt belangrijke dingen te groot lijken om aan te pakken, of door onvoldoende kennis over wat er nu echt toe doet.
Heb je onvoldoende kennis over wat écht belangrijk is? Laat iemand je helpen dat te bepalen. Schuif je het aanpakken van die zaken voor je uit omdat het te groot lijkt? Doe het stapsgewijs. Begin met één klein stapje. Zo start ieder groot project. Schrijf voor jezelf op welke kleine stap je deze week vast kan nemen, en begin daar.
Onvoldoende kennis
Een andere reden dat je groei achter kan blijven, is dat je onvoldoende kennis hebt over het onderdeel van je winkel waar groei in nodig is. Misschien wil je bijvoorbeeld meer klanten, en richt je je op je marketing. Maar weet je ook écht wat werkt binnen het vakgebied van marketing? Niet weten wat werkt, betekent dat je probeert zonder te weten of wat je doet eigenlijk wel gaat werken. Nu hoeft experimenteren niet verkeerd te zijn, maar de consequentie kan wel zijn dat je jaren en jaren experimenteert voordat je de juiste weg hebt gevonden.
Soms kan het ook zo zijn dat – alhoewel jij misschien denkt op de juiste manier bezig te zijn – je inspanningen eigenlijk helemaal niet zo effectief zijn als je denkt. Je kan bijvoorbeeld uren en uren tijd besteden aan Facebook en denken dat je goed bezig bent, maar als je daarvan geen resultaat ziet… ben je dan eigenlijk wel effectief bezig?
De oplossing? Investeer in je kennis. In tijd of geld. Breid je kennis uit door artikelen te lezen (bijvoorbeeld in het Dibevo-Vakblad), workshops te bezoeken (bijvoorbeeld Dibevo University) of doe wat dan ook dat nodig is om je kennisniveau (en zo je omzet) te verhogen.
Geen consistentie
En de laatste reden dat de omzet van een onderneming niet groeit, heeft te maken met consistentie. De winkel weet wat belangrijk is, weet hoe dat op de juiste manier moet gebeuren en doet dat ook. Alleen niet met een goede regelmaat.
Succes blijft uit wanneer je iets maar af en toe doet. De sleutel zit in die consistentie. Ik durf het zo te stellen: dat ene ding wat je één jaar consistent uitvoert, levert je meer groei op dan de 100 dingen die je dat jaar slechts één keer deed. Werk dus aan die consistentie. Plan zaken in je agenda, zodat je er tijd voor maakt en die consistentie volhoudt. Makkelijk? Nee. Nodig voor je groei? Ja.
Over naar jou
Betrek deze 4 oorzaken van blokkerende groei nu eens op je eigen situatie. Waar ontbreekt het bij jou aan? Focus? Kennis? Consistentie? Bepaal voor jezelf wat jouw grootste valkuil is. En bouw voor jezelf een constructie waar je deze valkuil mee ontwijkt. De tips in deze blog helpen je hopelijk op weg!
Gastblogger: Marian Bekkers
Marian Bekkers is eigenaar van retail-adviesbureau Kooplust. Haar overtuiging is dat er nog volop kansen liggen voor fysieke winkels. Door het bouwen van sterkere relaties en beter in te spelen op koopgedrag kunnen ook dierenspeciaalzaken meer omzet behalen. Als gastblogger voor DIbevo inspireert ze je met krachtige tips en nieuwe ideeën voor je winkel. Daarnaast helpt ze winkeliers om hun verkoopkansen te vergroten door het uitvoeren van Winkelscans. Dibevo-leden kunnen zo’n Winkelscan met 10% korting aanvragen.
Foto’s bij dit artikel: Josh Calabrese en Fabrizio Verrecchia