30 oktober 2013 | Dossier:

6 tips om uit de spambox van klanten te blijven

spam is ongewenste reclame

Of het nu een nieuwsbrief is van een dierenspeciaalzaak of een bevestiging van een boeking in een dierenpension: het blijft vervelend als uw e-mail in de spamfilters van uw klanten blijft hangen. Maar wanneer is uw bericht eigenlijk spam en hoe zorgt u dat uw e-mails gewoon netjes aankomen bij uw klanten?

Wanneer is een bericht spam?

Spamfilters controleren een bericht aan de hand van een lange checklist. Voldoet uw mail aan één of meer van deze criteria, dan krijgt u daar strafpunten voor. Een tekst als ‘ALLEEN VANDAAG GRATIS!!!! KLIK HIER!!!!’ in hoofdletters en veel uitroeptekens, levert gegarandeerd strafpunten op. Komt de spamscore boven een bepaalde waarde, dan blijft uw mail hangen in de spambox van uw klant.

Tips voor een lage spamscore

Als u een mailing de deur uit doet, is het dus zaak om zo weinig mogelijk tegen de schenen van de spamfilters te schoppen en het aantal strafpunten zo laag mogelijk te houden. De volgende tips helpen u daarbij.

  1. Zorg voor een betrouwbaar verzendadres
    Gebruik uw bedrijfsnaam als afzender en liefst een bijbehorende domeinnaam. Dus niet hannyjan@gmail.com maar reservering@pensionzeezicht.nl. Vermijd het gebruik van een noreply@-adres bij nieuwsbrieven.
     
  2. Maak een goede onderwerpregel
    Probeer een beschrijvende onderwerpregel te maken die niet langer is dan 50 tekens. Voorkom dat u berichten stuurt met een lege onderwerpregel. Pas op met woorden als gratis, voordeel, win, korting, aanbieding, uniek, euro en gebruik nooit het €-teken.
     
  3. Houd tekst en afbeeldingen in balans
    Stuur geen e-mailberichten waarin alleen een afbeelding of een document staat. Een vuistregel is om minstens één alinea tekst per gebruikte afbeelding te schrijven. Nog beter is het om altijd meer tekst dan afbeeldingen te gebruiken.
     
  4. Pas op met hoofdletters, uitroeptekens en tekstkleuren
    Typ nooit meer dan één uitroepteken na een woord of zin, tik geen onnodige s p a t i e s en beperk het aantal tekstkleuren. Vermijd ook het gebruik van woorden in hoofdletters, ook niet in de onderwerpregel. Sowieso geen goed idee omdat dat in de online wereld gelijk staat aan SCHREEUWEN. En wie schreeuwt er nu naar zijn klanten?
     
  5. Stuur altijd een tekstversie mee
    Wilt u een mooi opgemaakte HTML-mail verzenden? Stuur dan altijd een tekstversie van uw mailing mee. Veel nieuwsbriefprogramma’s doen dat overigens al automatisch.
     
  6. Word = strafpunten
    Gebruik nooit Microsoft Word om een nieuwsbrief samen te stellen. Word genereert een karrenvracht aan onnodige code en dat levert bij veel spamfilters strafpunten op.