09 augustus 2017 | Dossier: Bedrijfsvoering, Personeel

7 tactieken om datgene te verkopen wat niet verkoopt

Je hebt er vast een aantal. Van die artikelen die maar niet willen verkopen. Niet handig, want je geld zit erin en dat investeer je liever in andere zaken. Daarom in deze blog 7 tactieken om slowmovers te verkopen.

Slowmovers

Hoor je het jezelf weleens denken? ‘Ach ja, dat artikel ziet er nog goed uit. Het verkoopt vanzelf een keer.’ Tja, dat is een tactiek voor je slowmovers. Maar slim is het niet. Want oude voorraad is geen wijn. Het wordt niet beter of waardevoller met de tijd. Snel actie ondernemen om die spullen de winkel uit te krijgen is daarom een beter idee. Hoe? Lees snel verder.

Voorkom dat goederen te lang liggen

Voorkomen is beter dan genezen. Speel daarom tijdens je inkoop al in op wanneer en hoe lang je bepaalde artikelen op voorraad wil hebben. Hoogzomer-artikelen? Daar kun je niets mee in februari.

Maak met je leveranciers daarom afspraken over de levertijd van je bestellingen. Het is (om met de woorden van Maxima te spreken) ‘een beetje dom’ om te late leveringen te accepteren. Het schaadt je winkel om artikelen te accepteren die jij toch niet meer verkoopt. En anderzijds zijn te vroege leveringen ook uit den boze. Je geld vastzetten in voorraad die je de komende periode niet verkoopt betekent minder ruimte voor uitgaven die op dat moment wél belangrijk zijn.

Overleg dus waar je kan. En nee, afspraken maken kan niet altijd. Maar probeer het op zijn minst.

Praat met je team

Verkoopt dat ene item niet? Overleg met je team waarom niet. Laat externe redenen (het weer, de economie, de concurrentie) daarbij zoveel mogelijk buiten beschouwing. Kijk in plaats daarvan naar waar het intern aan ontbreekt. Weten je medewerkers hoe dat item te combineren? Hoe een klant te overtuigen van de waarde? Hapert de productkennis van je medewerkers, spijker deze dan bij.

Verplaats slowmovers

Plaats dat product wat niet verkoopt eens naar een andere plek. Vast en zeker dat het opeens opvalt bij je klanten. Gebruik hiervoor je meest opvallende locaties: denk bijvoorbeeld aan je etalage, je entree of je kassablok.

Maak er een wedstrijdje van

Heb je jezelf weleens voorgenomen ‘vandaag ga ik dat artikel verkopen’? Zeker weten dat het je aan het einde van de dag is gelukt. Want waar je jezelf op focust, dat groeit. Daag jezelf en je medewerkers uit om dat slechtlopende artikel te verkopen. Maak er eventueel een wedstrijdje van: als tegen het einde van de week een X aantal items zijn verkocht, trakteer je jouw team (of jezelf) op iets lekkers.