09 november 2016 | Dossier: Promotie

7 tips voor gratis aandacht in de media (en omgang met journalisten)

Je hebt behoefte aan persaandacht, omdat je bedrijf wel wat gratis aandacht kan gebruiken. Of misschien word je wel gewoon gebeld en wordt er van je verwacht mee te werken aan een interview? Moet dat dan of kun je weigeren? De volgende 7 tips geven je handvatten voor gratis aandacht in de media en hoe je het best om kunt gaan met journalisten.

Tips voor gratis aandacht in kranten en tijdschriften

TIP 1
Heb je wel nieuws? Dus geen reclame…

Veel organisaties denken dat het heel makkelijk is om even in de krant te komen of op de radio. Dat is helaas niet zo. Ja, bij een crisis of een conflict. Dan is media-aandacht niet zo moeilijk. Vooral vervelend. Maar als je nu zelf nieuws wilt maken? Denk dan heel even buiten de gebaande paden. Wat voor jouw bedrijf normaal is, is voor de buitenwereld misschien wel heel bijzonder. Nieuws is opvallend, leuk, vrolijk, lijstjes (de vijf leukste…) en inderdaad ook dus negatief nieuws.

Maar let op: nieuws is niet commercieel! Dus heb je een nieuw logo? Een nieuwe website? Dan is dat geen nieuws! Dat is reclame… en dan kun je dus beter een advertentie plaatsen.

TIP 2
Ken de journalist

Voordat je belt of mailt met een medium zoals een krant, googel dan eerst even wie over jouw onderwerp schrijft. Wat heeft hij of zij eerder geschreven over dit onderwerp? Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Een overzicht van journalisten in je sector of in jouw omgeving kun je voor 110 euro opvragen bij Whitelabel PR.

TIP 3
Bepaal je moment

Er zijn altijd logische momenten waar je gebruik van kunt maken. Het einde van het jaar of het begin van het jaar is een logisch moment om met terugwerkende kracht met (onderzoek)cijfers te komen. De lente is een logisch moment om iets te zeggen over bijvoorbeeld de vachten van dieren die goed onderhouden moeten worden. Dit vergeten veel mensen, dus heb je nieuws. Nieuws in het voorjaar.

Of denk eens aan de tien populaire kattennamen bij jou in de buurt, dat is een logisch bericht net voordat de zomervakantie begint en jij dus als kattenpension wilt laten zien dat je er bent.

TIP 4
Waarom meewerken aan een interview?

Je wordt gebeld of je wilt meewerken aan een interview. Wat moet je doen? Bedenk dat je via een journalist praat met jouw doelgroep. Dus bereik je wel je doelgroep door aan het interview mee te werken? Wat is de aanleiding? Zijn er collega’s of specialisten die ook worden geraadpleegd? Allemaal zaken die handig zijn om vooraf te weten en om uiteindelijk te beslissen of je gaat meewerken.

TIP 5
Bepaal je boodschap

Bij pingpongen sla je telkens de bal terug als hij jouw kant op gaat. Dat kan in een interview ook. Maar interessanter is als je van tevoren eerst goed nadenkt over wat je wilt gaan vertellen. Schrijf dat op. Bepaal wat jij uit het interview wilt halen om je doelgroep mee te geven.

En maak bijvoorbeeld van tevoren lijstjes. Want het gaat een veel leuker gesprek worden als jij tegen een journalist kunt zeggen: “Er zijn drie redenen waarom wij denken dat dit product interessant is…” Dan laat de journalist je netjes uitpraten en ben je in control. Je bent dan niet aan het pingpongen maar houdt het balletje even in eigen bezit.

TIP 6
Inzage in het stuk

Als je even voor een korte reactie wordt gebeld, kun je geen inzage in het artikel verlangen van een journalist. Maar als je echt meewerkt aan een uitgebreid verhaal dan kun je vriendelijk vragen of je het artikel vooraf mag inzien ter voorkoming van feitelijke onjuistheden. Je kunt niet zomaar van alles gaan veranderen.

Zitten er feitelijkheden in die niet kloppen? Zet dan niet de redigeermodus in Word aan. Hoe leuk zou jij het vinden als je je tekst compleet doorgestreept terugkrijgt. Dat komt bot en horkerig over: pak de telefoon of stuur een vriendelijke mail en leg uit wat er niet helemaal klopt, dat komt veel vriendelijker over en dan werk je echt aan een goede relatie.

TIP 7
Moet je alles weten?

Geen mens weet alles. Dus kun je gewoon tegen een journalist zeggen dat je iets moet gaan uitzoeken. Dat je er later op terugkomt. En soms kun je je onwetendheid ook gebruiken om naar een volgende vraag te komen. Bijvoorbeeld door te antwoorden “dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat….” Een heel simpele effectieve techniek!

Partner Whitelabel PR

Wil je meer weten over omgang met journalisten of hoe je gratis in de media kunt komen? Neem dan contact op met David Gribnau van Whitelabel PR, een bedrijf dat specialistische kennis in huis heeft in communicatie en pr-ondersteuning. David Gribnau, is een pr-adviseur in hart en nieren en heeft zich gespecialiseerd in mediarelaties.

Gribnau is goed ingevoerd in de wereld van journalisten en weet precies welk type nieuws kans maakt op publicatie. Dit alles met het motto dat niet alleen het bedrijf, maar ook de journalist geholpen is met een goed verhaal. Dibevo-leden krijgen korting op de diensten die Whitelabel PR biedt.

Wil je gebruikmaken van de diensten van Whitelabel PR of meer informatie? Kijk dan op de pagina Professionele communicatie en PR-ondersteuning in het Kenniscentrum.