Net als voorgaande jaren organiseert het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) in juni de Chipmaand. Hoewel de chipverplichting alleen geldt voor honden, wil het LICG ook eigenaren van katten stimuleren om hun huisdier te laten chippen en registreren. Van alle jaarlijks vermiste dieren is namelijk 80% een kat. Vandaar dat de slogan voor de Chipmaand onveranderd is gebleven: Maak van je dier geen asielzoeker!
Misverstand: een chip bevat géén adresgegevens
Over het chippen en registreren van huisdieren bestaan veel misverstanden. Veel honden- en kattenbezitters denken dat er na het chippen van hun hond of kat automatisch een registratie plaatsvindt bij een databank. Dat is vaak niet het geval en dan moeten mensen dat dus zelf nog doen. Ook blijkt het voor veel mensen niet duidelijk te zijn dat de chip slechts een nummer bevat. In een databank wordt het chipnummer gekoppeld aan de adresgegevens van de eigenaar. De adresgegevens staan dus niet op de chip zelf.
80% van vermiste dieren is een kat
Het LICG adviseert mensen om hun dier nog voor de vakantie te chippen of te checken of de registratie nog klopt. Juist in de vakantieperiode raken vele huisdieren zoek. Jaarlijks worden er bij Amivedi ongeveer 32.000 dieren als vermist opgegeven, waarvan het in bijna 80% van de gevallen om een kat gaat. Een dier dat gechipt is en bij een databank geregistreerd staat, kan gemakkelijk met zijn baasje herenigd worden. Zonder chip is identificatie van het dier onmogelijk en zonder registratie bij een databank zijn de adresgegevens van de eigenaar niet bekend.
Help mee om het chippen te promoten
Dat kun je doen door banners op je website te plaatsen of speciale chip-folders op de toonbank te leggen. Via de professionals-webshop van het LICG kun je deze folders gratis bestellen. Wacht daar niet te lang mee want de voorraad is beperkt.
In de webshop zijn ook puppy- en kittenkalenders te bestellen. Leuk om mee te geven aan klanten die een pup of kitten hebben!
Acties op chipjedier.nl
Helemaal mooi is het als je een speciale actie start om het chippen te stimuleren. Jij bent immers de professional die je klanten van een deskundig advies moet voorzien. Op de site van het LICG vind je een aantal suggesties hoe je dat zou kunnen aanpakken.
Heb je een actie? Vergeet hem dan niet aan te melden bij het LICG. Alle acties komen namelijk op de speciale Chip je dier-website te staan. Je Chipmaand-actie is ook een uitgelezen kans om je bedrijf in de spotlight te zetten bij lokale media. Gebruik daarvoor dit persbericht.