8 juni 2020 | Dossier: Ledennieuws,

Coronacrisis veroorzaakt run op puppy’s in Nederland

Twee keer zoveel mensen lijken te overwegen een puppy te nemen tijdens de coronacrisis. Winkelketen Pets Place meldt althans een verdubbeling in het aantal bezoekers op zijn website puppytest.nl. De opvallende trend komt vermoedelijk voort uit de eenzaamheid die met het verplicht thuisblijven gepaard gaat. Ook het feit dat mensen meer wandelingetjes maken doordat horeca, theaters en musea gesloten waren, speelt volgens Pets Place een rol.

Pets Place: Run op puppy’s in Nederland


“Sinds de intelligente lockdown in maart heeft puppytest.nl een vlucht genomen en hebben we in totaal meer dan 100.000 unieke gebruikers gehad. Dat is twee keer zoveel als voor de lockdown”, aldus Ivo Klink van Pets Place. “Wij merken dat voor mensen die twijfelden de coronacrisis het duwtje in de rug is om een hond te nemen. Met deze puppytest willen wij ervoor zorgen dat de nieuwe hond en het baasje bij elkaar passen zodat de aangeschafte viervoeter na verloop van tijd niet weer moet worden herplaatst of in het asiel eindigt.”

Gezelschapsdier als medicijn

In een onderzoek van I&O Research dat begin april werd uitgevoerd onder ruim 2000 Nederlanders geeft maar liefst 30% van de ondervraagden aan zich eenzaam te voelen sinds de coronacrisis. De link met de toenemende vraag naar huisdieren is al snel gemaakt. Via Google trends is te zien dat er de afgelopen twee maanden ruim 30% vaker is gezocht naar honden.

Ook dierenverzekeraar Petplan concludeerde uit een eigen onderzoek in april dat eenzaamheid voor velen een reden is om nu een huisdier aan te schaffen. Zij spraken onder meer met fokkers en asielen waar de groeiende puppywens niet onopgemerkt is gebleven. Sommige fokkers ontvangen momenteel 5 keer zoveel verzoeken en asielen kunnen nu vaak al 80 procent van hun dieren plaatsen.
 
Dat mensen ook daadwerkelijk overgaan tot aankoop blijkt uit de verkoopcijfers van de dierenverzekeraar. Zij verkochten in de maand april 60% meer verzekeringen dan vorig jaar. Marélie Sweep van Petplan uit haar bezorgdheid om deze trend. “Mensen zien door de quarantaine hun hondenwens liever vandaag dan morgen vervuld. Reguliere fokkers hebben zorgvuldige en daardoor langdurige protocollen, waardoor zoekers al snel onbedoeld terechtkomen bij zogenaamde broodfokkers via platforms als Marktplaats. Een zorgwekkende ontwikkeling.” Ook vraagt Sweep zich af of mensen voorbereid zijn op de toekomst. Een hond wordt gemiddeld 12 jaar oud en vraagt vaak behoorlijk wat tijd en training. “Als je vóór corona geen hond wilde, vraag je dan eens af waarom nu ineens wel.”

Hond op maat

Ivo Klink deelt Sweeps bezorgdheid en geeft aan dat de puppytest juist moet voorkomen dat mensen uit impulsiviteit voorbijgaan aan vooronderzoek en een hond aanschaffen waar ze later spijt van krijgen. “Een hond mag nooit en te nimmer een impulsaankoop zijn.” Door het beantwoorden van 16 vragen over zowel uiterlijke kenmerken als gedragskenmerken krijgt eenieder met een hondenwens advies welk ras er het beste bij zijn of haar woon- en leefomstandigheden past.
 
“Wat je natuurlijk wilt voorkomen is dat iemand die niet graag buiten komt een jachthond aanschaft die veel beweging nodig heeft. Ook verschilt het per ras hoeveel training ze nodig hebben. Daar moeten mensen ook na corona nog zin in en tijd voor hebben”, legt Klink uit. “Naast de test willen wij mensen met behulp van een checklist ook wijzen op belangrijke aankopen die gedaan moeten worden, zoals een bench, speelgoed en speciaal voer, maar ook een passende verzekering.”