De coronacrisis zet alles op zijn kop, maar zorgt ook voor creatieve oplossingen. In verschillende plaatsen ontstaan in snel tempo initiatieven van plaatselijke ondernemers om producten thuis te bezorgen en krijgen lokale online platforms een flinke impuls. Ter inspiratie noemen we hier een aantal voorbeelden waar je bij aan zou kunnen haken of zelf een soortgelijk initiatief opstarten met de gemeente, winkeliersvereniging, vastgoedeigenaar of centrummanager.
Doe jij al mee meet een dergelijk initiatief of heb je er zelf een opgezet? Dat horen wij heel graag zodat we ook andere ondernemers kunnen inspireren. Stuur een berichtje naar redactie@dibevo.nl of tag dibevo op social media.
Het in december opgerichte Warenhuis Groningen maakt nu een vliegende start door. Bij Warenhuis Groningen ligt de nadruk op het verhaal van de lokale ondernemers. De producten worden duurzaam bezorgd door de fietskoeriers van Dropper. Lees hier een eerder verschenen artikel over het online warenhuis.
Digitale Dorpspleinen biedt het lokale midden- en kleinbedrijf een eigen digitale marktplaats. Hier stromen de aanvragen binnen. Hier lees je de 5 tips van Matthijs de Graaf over zijn ervaringen in Zwartsluis, Delden en Pijnacker
Onder het motto ‘Bestel het beste uit je buurt’ kunnen lokale winkeliers hun producten aanbieden via het platform Local Heroes. Het online platform is sinds deze week actief in Amsterdam. Met het oog op de coronacrisis biedt Local Heroes een mogelijke oplossing voor de voedselvoorziening in de hoofdstad en het in stand houden van mkb-ondernemers. In de bijlage vind je het persbericht van de lifegang.
De Hilversumse horeca sloeg de handen ineen en lanceerde in no time Centrum Hilversum. Hilversum komt naar je toe! Horecaondernemers die hun restaurant hebben moeten sluiten hebben zo een optie om eten te late thuisbezorgen of laten afhalen.
In Deventer hebben binnenstadsondernemers in één dag een lokaal platform opgericht. Lingerie? Pizza? Boeken? Alles kan worden thuisbezorgd. “Iedereen denkt in oplossingen”, aldus centrummanager Peter Brouwer. Lees hier meer.
Om de lokale ondernemers in Assen te helpen tijdens de coronacrisis is het initiatief SamenVoor Assen gestart. Via een online platform kunnen winkels en horeca gratis hun tijdelijke acties promoten. De actie is een initiatief van reclamebureau DRP, Newz Marketing & Media en binnenstadsvereniging Vaart in Assen. „We merken sinds vorige week dat de coronacrisis heel veel invloed heeft op lokale ondernemers,” meldt Richard Lunenborg van Newz Marketing & Media. „Er ontstaat daardoor heel veel creativiteit om de verkoop door te laten gaan. Iedereen knokt voor zijn eigen bedrijf en met dit initiatief willen we daar graag ons steentje aan bijdragen.”