18 maart 2015

De 7 consumententrends voor 2015 (en daarna)

Markthal Rotterdam - foto: Paul van de Velde

Wat zijn de consumententrends die in 2015 de kop opduiken? Gastblogger Marian Bekkers speurde de trendwatching-sites voor je na en zette alle belangrijke consumententrends voor 2015 (en daarna) voor je op een rijtje.


Marian Bekkers - Kooplust.com

Consumententrends 2015 #1: Welzijn is belangrijker dan welvaart

Zowel de Trendrede, KMH associates als Euromonitor vertellen ons dat de consument van vandaag (en morgen) welzijn belangrijker vindt dan welvaart. Een rijk leven druk je niet langer uit in bakken met geld, maar in betekenis en verbondenheid. We willen tijd om te dromen, om in contact te komen met onze eigen emoties en die van anderen, om een gebalanceerd leven te leiden.

Verwacht dat deze trend invloed heeft op zowel de soort producten die consumenten kopen, als bij welke merken we kopen (de merken die aandacht hebben voor het welzijn van de wereld staan bovenaan het lijstje van consumenten).

Consumententrends 2015 #2: Het menselijke merk

Vorig jaar schreef ik al over de trend van ‘de menselijke factor’. Een soort anti-technologie-beweging die extra waarde hecht aan kleine spoortjes van menselijkheid.

En die trend, die wordt groter en groter. We verwachten dat merken (en winkels) zich menselijker gaan gedragen. Geen business-to-consumer-marketing meer, maar human-to-human.

Trendwatchers verwachten dat merken hun mening gaan geven over vragen die spelen in de samenleving, of op zijn minst emotionele verhalen vertellen die het verschil maken.

Consumententrends 2015 #3: Van kopen naar community

Dat winkels al lang geen plek meer (zouden moeten) zijn om alleen een product aan te kopen, dat weet je natuurlijk allang.

En die trend zet door. Niet alleen voor winkels, maar ook voor winkelcentra. De Rotterdamse Markthal is een plek voor shoppen, eten, tafelen, werken en leven. Volgens Euromonitor is het precies wat consumenten zoeken. Een locatie waar de gemeenschap bij elkaar komt. De kerkbank van de toekomst, zeg maar.

Markthal Rotterdam - foto: Robin Kok

PWC spot dezelfde trend. Zij zien het als volgt: de publiekstrekker wordt niet meer een winkel (zoals een Primark). Nee, de echte publiekstrekker wordt de plek. Die plek waar je entertainment, winkels, leven en gezelschap vindt.

Consumententrends 2015 #4: Vernieuwende valuta

Betalen zonder geld. Nog even en we zijn niet anders gewend.

Trendwatching ziet het als extra impuls om de wereld een beetje beter te maken. Fitnessen in ruil voor korting op je bankrekening, een donatie aan de Voedselbank wanneer je zelf een paar calorieën minder eet, of producten kopen met de recycle-punten die je hebt gespaard met het scheiden van afval.

Want, zo is de overtuiging, soms heeft die consument een zetje in de rug nodig om van de bank af te komen en de wereld een mooiere plek te maken.

Consumententrends 2015 #5: Nieuw, nieuwer, nieuwst

Wat vanochtend trending topic was op Twitter, is vanavond al weer oud nieuws. En ook rundum hause wil die consument het nieuwste van het nieuwste. Snel ook. Nog sneller het liefst.

PWC verwacht daarom een ongeduldige shopper. Een shopper die alle middelen in handen heeft om snel te ontdekken, vinden, filteren en proberen. Altijd op zoek naar het nieuwste, het laatste en het snelste. Je moet ten slotte nog ergens indruk mee kunnen maken op je sociale kringetje.

Niche producten, niche ervaringen en unieke services zijn de manieren om die consument tevreden te stellen. En bij voorkeur ook nog op een zo persoonlijk mogelijke manier. Zodat het precies past bij de smaak en ambities van die ene klant.

Consumententrends 2015 #6: Technologie als tijdbespaarder

7 minute workoutJa ja, die technologie is allemaal geweldig. Maar in die drukke wereld van vandaag (waarin je elk uur Twitter moet checken om op de hoogte te blijven), is technologie pas echt zijn geld waard als het flink tijd bespaart. Oplossingen die op die behoefte inspelen, winnen in 2015.

Denk aan het succes van de 7-minute-workout app (waarom 60 minuten sporten als het ook in 7 kan?) en de opkomst van de ‘inshopniacs’. (Als je ’s nachts dan toch niet kan slapen, is online je boodschappen doen wel zo handig. Scheelt overdag weer tijd,)

En voor retail? Denk aan het plaatsen van je Starbucks bestelling via een app, zodat je niet in de rij hoeft te wachten.

Consumententrends 2015 #7: Vrouwen aan de macht

Female empowerment. Zowel Euromonitor, Mintel als KMH associates noemen het als belangrijke trend. Vrouwen zijn tegenwoordig beter opgeleid dan hun mannelijke wederhelft. Er zijn meer vrouwelijke dan mannelijke ondernemers. En wereldwijd staan er steeds meer inspirerende vrouwelijke iconen op.

Zo vond onlangs de ‘Women Fashion Power’-tentoonstelling plaats in Londen. Een gevulde galerie toonde hoe prominente vrouwen kleding gebruikt hebben om hun reputatie op te bouwen. Want glamour en ambitie gaan hand in hand. Dus waar blijft die eerste winkel die zich met ‘Women Fashion Power’ positioneert…?

Walmart sprong afgelopen jaar al in op de trend. De retailer lanceerde een ‘women-owned’ verpakkingslabel. Ofwel: een label dat de consument precies toont welke producten gemaakt zijn door bedrijven die eigendom zijn van vrouwen. Girl power waarbij de Spice Girls verbleken dus.
 

Foto’s via Flickr: Paul van de Velde en Robin Kok


Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan

Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.

Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.

Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.