Vanmiddag werd ik gebeld door een mevrouw die de week daarvoor een konijn had aangeschaft. De reden was dat ze – voor haar gevoel – onvoldoende was voorgelicht bij de koop van haar konijn. Ze had heel weloverwogen een huisdier aangeschaft en wilde het beste voor haar nieuwe huisgenoot. Haar letterlijke woorden: “Ik ben benieuwd hoe ik mijn konijn gelukkig kan maken.” Toch kwam ze thuis met één konijn, een zak zaagsel, een zak konijnenkorrels en een hok. Ergens was dus iets misgegaan.
Vol vragen
Dat ze misschien wel andere spulletjes had moeten kopen, realiseerde de mevrouw zich pas toen ze met haar konijn naar de dierenarts ging voor de enting. Na dit bezoek zat ze vol met vragen en nam ze met ons contact op. “Is het zo dat zaagsel giftig kan zijn voor konijnen? Als ik had geweten dat het beter was om twee konijnen te kopen, dan had ik dat ook direct gedaan. Wat moet ik qua voeding anders doen?”
In dit geval was de voorlichting bij aankoop onvolledig. De mevrouw had zelf al een bepaald beeld van ‘het houden van konijnen’ en had gerichte vragen gesteld aan de verkoper in de winkel over haar wensen. Haar beeld over het houden van konijnen was achterhaald, maar de presentatie van konijnenverblijven en benodigdheden in deze specifieke winkel brachten haar niet op andere gedachten.
Kortom: op dat moment sloten de adviezen van de verkoper prima aan bij de wensen van de klant en leek er geen noodzaak te zijn om haar voorlichting te geven over de nieuwe manier van konijnen houden.
Het juiste voorbeeld geven
Hoe mooi zou het zijn als een dierenspeciaalzaak meteen het juiste voorbeeld geeft van dat ‘nieuwe konijnen houden’? Als hierdoor een klant openstaat om de juiste informatie tot zich te nemen over het aankopen van een konijn, adviezen krijgt over de juiste voeding en huisvesting, maar ook informatie ontvangt over gedrag & welzijn van het konijn? Veel gedragsproblemen bij konijnen zijn te voorkomen als mensen weten hoe ze een konijn moeten houden en voeden.
Daarnaast zijn ook veel problemen te voorkomen door stabiele dieren te verkopen. Hierin kan de dierenspeciaalzaak zich onderscheiden van de andere kanalen waar konijnen worden aangeboden. Het is van belang dat de leveranciers die de konijnen leveren aandacht besteden aan de fokselectie en de socialisatie.
Extra kansen voor dierenspeciaalzaken
Deze mevrouw wil het beste voor haar konijn en ze wil haar konijn gelukkig maken. Daarin is ze niet de enige. Voor dierenspeciaalzaken liggen er dus extra kansen. Benieuwd welke dat zijn? Kom dan naar de gratis Dibevo-kennismiddag ‘De nieuwe manier van konijnen houden’. De kennismiddag wordt verzorgd door Tinley Gedragstherapie voor Dieren.
Gastblogger: Eline Teygeler
Eline Teygeler is gediplomeerd en ervaren gedragstherapeut voor honden, katten en konijnen. Ze is docent diergedrag bij verschillende opleidingsinstituten en geeft nascholingen aan o.a. dierenartsen en politie. Daarnaast is ze mede-eigenaar van de franchiseorganisatie Tinley Gedragstherapie voor Dieren.