Tijdens telefonische gesprekken met leden van Dibevo krijgen we weleens de vraag of wij ook bij ondernemers op bezoek gaan. Als we daar tijd en ruimte voor hebben, doen we dat zeker. Afgelopen weken nog is Dibevo-voorzitter Joost de Jongh bij 3 bedrijven geweest en hij werd naar eigen zeggen blij van de professionaliteit die hij te zien kreeg. Hieronder lees je de verhalen van zijn bezoeken.
Jarathana Aquariumbouw in Harderwijk
Ik startte mijn bezoekenreeks bij Jarathana Aquariumbouw in Harderwijk. Daar sprak ik eigenaar Jan Visser. Ik vroeg hem hoe een zo specialistisch bedrijf de crisis heeft doorstaan.
Jan Visser: “Als aquariumbouwer, en dus ook bouwer van aquariumstellingen voor in de winkel, merk je pas later de gevolgen van een economische crisis, maar je bent ook weer de laatste die iets merkt van het feit dat die weer voorbij is. Wij hebben het de afgelopen jaren daardoor niet gemakkelijk gehad, maar nu denk ik al weer aan het aannemen van mensen erbij. De detailhandel wil weer investeren in kwaliteit. Gelukkig maar.”
Daarna legde Jan mij een ingenieuze door Jarathana Aquariumbouw ontwikkelde 'goudvissenbak' constructie uit en ik was daar echt van onder de indruk hoe specialistisch die is.
Tijdens mijn bezoek ontspon zich nog een uitvoerig gesprek over wat detaillisten precies willen, zoals installaties die ontzorgen en een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de vissen die er in komen te zwemmen. En er kwamen nog zo van die kwesties naar voren die erop duiden dat de afnemer van de fabrikant of groothandel steeds kritischer wordt.
Spoorzicht in Terborg
De reden van mijn bezoek aan Spoorzicht was een mail die Robert en Bianca van Amerongen hadden gestuurd aan Dibevo. Hierin stonden vooral vragen over hoe de dierenspeciaalzaak als SPECIAALZAAK nog beter gepromoot zou kunnen worden. En hoe Dibevo daarbij een rol zou kunnen vervullen.
Dus op naar Terborg. Mijn eerste reactie toen ik binnenkwam: zo moet de sfeer in een dierenspeciaalzaak zijn. Heel breed gesorteerd met sfeervolle hoekjes waar voor elke dierenhouder wel iets te vinden is. En een keur van dieren. Kijk, dat is natuurlijk heel belangrijk. En ik vond het leuk om te zien hoe het hart van onze sector, levende dieren, werd getoond aan de klanten. Opvallend was de prachtige winkelpapegaai die vol in zijn veren zat, er was geen plekje kaalgeplukt. Elke avond gaat de papegaai mee naar huis. Deze winkelpapegaai is niet zomaar een papegaai, hij hoort bij het team. In de winkel zaten verder volop knaagdieren, vogels en aquariumvissen in mooie verblijven. En niet alleen de gebruikelijke ‘gewone’ soorten maar ook veel discusvissen. De discusvissen hebben de ondernemers speciaal in hun assortiment opgenomen, omdat in Duitsland deze dieren veel gehouden worden. “En wij zitten nu eenmaal vlakbij Duitsland,” aldus Bianca van Amerongen. Dat is pas een mooi staaltje ‘denken vanuit je klant’.
Het gesprek ging verder en de ondernemers vroegen zich af hoe zij zich nog meer als speciaalzaak konden neerzetten. Ik heb ze onze goed bezochte consumentenwebsite Huisdierenspecialist.nl laten zien. Hierop staan alle leden in de ledencategorie verzorgers en detaillisten vermeld. En ik vertelde dat elk lid van Dibevo bij ‘onze’ Karin Bosman een blog mag aanleveren voor op deze website. Je laat dan als bedrijf je expertise zien. Ook door tekst aan te leveren aan lokale kranten zet je je bedrijf meer en meer als speciaalzaak neer.
In het voorjaar wordt de winkel uitgebreid met een grote vijverafdeling. Bianca van Amerongen vertelt dat ze hierdoor veel bezoek krijgen van opa’s met hun kleinkinderen die graag naar beestjes willen kijken. “Dat is toch weer de klant van de toekomst. En dat zien we weer terug in onze omzetcijfers”, adlus Bianca.
Gommers Ducheine in Gendt
Wat hebben familiebedrijven toch hun charme! Dat dacht ik toen ik binnenstapte bij siervisgroothandel Gommers Ducheine in Gendt. Dat Gendt had net zo goed als Gent geschreven kunnen worden want de spreekwoordelijke Vlaamse gastvrijheid was er daar ook.
Zwagers Henk Gommers en Rob Ducheine zwaaien er de scepter. “Wij zijn er totaal niet op uit om de grootste te zijn maar wel op kwaliteit om daarmee onze vaste klantenkring te bedienen. En dat al jarenlang,” zei Henk Gommers terwijl hij bezorgd vroeg of ik wel iets gegeten heb ‘want anders wordt er even wat warms gehaald’. Waar kom je dat nog tegen? En ook het zichtbare vertrouwen in elkaar tijdens het werken in het bedrijf. Iedereen weet precies wat van hem of haar verwacht wordt. Uiteraard werd er een ‘rondje door de zaak’ gemaakt. En daarbij speciaal gekeken naar de aanwezige zwaarddragers, nu eenmaal mijn interessegebied.
Al pratend kwamen uiteraard ook de ontwikkelingen in met name het aquaristiekdeel van de sector aan de orde en het toch wel veranderende klantgedrag. De heren ervaren hetzelfde als dat ik tegenkwam bij Jarathana Aquariumbouw. Klanten zijn steeds meer positief kritisch en niet meer ‘als vanzelf’ met iets genoegen nemend. Maar ook dat de aquaristiek een goede toekomst heeft. Met de steeds verder geavanceerde aquariumtechniek dé manier voor de consument ‘om de natuur in huis te halen’.
Bedankt ondernemers voor jullie gastvrijheid en openheid tijdens mijn bezoek!
Joost de Jongh,
voorzitter Dibevo