05 maart 2014 | Dossier:

E-mailmarketing: makkelijk middel om klanten te binden

Verstuur jij al nieuwsbrieven naar je klanten?

Natuurlijk heb je contact met klanten als ze bij jou in de winkel komen. Bijvoorbeeld als je ze advies geeft, iets verkoopt of gewoon, voor een praatje. Maar hoe onderhoud je de relaties met klanten op de momenten dat je ze niet ziet?

Naast social media is e-mailmarketing een goed middel om klanten aan je bedrijf te binden. Verstuur je nog geen mailings, dan is dit een goed moment om daarmee te beginnen!

Huisdier jarig?

Het concept van het versturen van digitale nieuwsbrieven heeft de laatste jaren een negatieve lading gekregen. Maar e-mailmarketing moet je vooral niet verwarren met spamberichten. Spam is het ongevraagd versturen van e-mails naar mensen die daar niet op zitten te wachten. Goede e-mailmarketing gaat om het versturen van mailings naar bestaande klanten die zelf hun e-mailadres hebben doorgegeven. Soms vergezeld van andere informatie, bijvoorbeeld welke huisdieren ze hebben of wanneer ze jarig zijn.

Leuke nieuwsbrieven leveren winst op

Klanten weten dat ze mailings van de dierenspeciaalzaak kunnen verwachten en hebben daar – als de mailings goed in elkaar zitten – ook zelf profijt van. Bijvoorbeeld doordat ze gebruik kunnen maken van een leuke aanbieding die alleen voor nieuwsbrieflezers geldt of op de hoogte worden gebracht van belangrijk nieuws op dierengebied. Het allerbelangrijkste is dat de klant het leuk vindt om de mailings te ontvangen en ze dus niet meteen wegklikt of verwijdert. Dan levert het jou als ondernemer ook alleen maar winst op, of dat nu letterlijk of figuurlijk is.

- - -
Het volledige artikel over e-mailmarketing is te lezen in het maartnummer van het Dibevo-Vakblad.

Neem een abonnement of Word lid van Dibevo