2. Focus
Alsjeblieft: beperk het aantal producten wat je in je etalage zet. Ik zie vaak etalages voorbij komen waarbij volgens mij is gedacht ‘laat ik er maar zoveel mogelijk inzetten, dan zit er vast altijd iets bij wat iemand interessant vindt.’
Maar hoe meer je in je etalage plaatst, hoe rommeliger deze oogt. Je pakt daardoor de aandacht van de voorbijlopende consument niet meer. Je etalage hoeft natuurlijk geen museum te worden. Maar we willen ook geen kijkje in de rommelkast van Tante Toos. Focus je dus liever op wat minder producten.
3. Kijk naar de achtergrond
Ook wat een klant op de achtergrond ziet, kan afleiden van je boodschap in de etalage. Een doorkijk naar je winkel kan rommelig ogen. Je moet jezelf dus afvragen of die doorkijk je etalage versterkt of juist de aandacht afleidt. Als je winkel open en ruimtelijk is, kan een doorkijk naar je winkel extra uitnodigend zijn. Maar als direct achter je etalage schappen staan of producten staan gestapeld, leidt het snel de aandacht af van je etalage.
Is dat laatste het geval, kies er dan bijvoorbeeld voor om je etalage af te schermen met een gekleurd achtergrondscherm of achtergrondpapier (kijk bijvoorbeeld eens naar achtergrondpapier wat bedoeld is voor fotostudio’s: verkrijgbaar in verschillende afmetingen, niet duur en makkelijk in gebruik).
4. Houd het schoon
Een vieze of stoffige etalage geeft nu niet direct het imago wat je uit wil stralen. Het doet af aan je producten en aan je winkel als geheel. Maak dus, nadat je je oude etalage-artikelen hebt verwijderd en voordat de nieuwe er in gaan, je etalages goed schoon.
5. Presenteer de juiste aantallen
Heb je de artikelen gekozen die in je etalage komen? Denk dan ook na in welk volume je de artikelen presenteert. Over het algemeen geldt daarbij het volgende: hoe duurder het artikel is, hoe minder je ervan presenteert. Duurdere producten wil je exclusiever laten ogen, en dat is een stuk lastiger als je een vrachtlading voorraad bij elkaar plaatst. Van goedkoper geprijsde kaarsen plaats je dus meer stuks in je etalage, van die dure kandelaar slechts één of twee stuks.
6. Kies de juiste hoogte
Belangrijk: plaats nooit artikelen op de grond. Klinkt voor jou misschien logisch, maar ik wil de etalages niet meer tellen waar ik dit zie gebeuren. Op de grond verkoopt niets. Zet je artikelen dus op een platform, een box of andere verhoging. Heb je die niet? Een bezoekje aan de Ikea levert meestal genoeg op tegen niet al te hoge kosten. Wanneer er meerdere items in je etalage staan, speel dan ook met de hoogte. Zet niet alles op hetzelfde niveau. Daardoor oogt je etalage snel saai. Gebruik dus verschillende hoogtes om de ogen aan te trekken.
7. Gebruik communicatiemateriaal
Communicatiemateriaal met daarop een (korte) tekst of afbeelding ondersteunt de boodschap van je etalage. Gebruik het dus. En zorg er voor dat het ook te lezen is. Vaak wordt er namelijk voor een te klein lettertype gekozen.
Ook belangrijk: zet alsjeblieft nooit een bordje in je etalage (of bij een andere presentatie) waarop staat ‘NIET AANRAKEN’. Je zou net zo goed een bordje kunnen plaatsen met ‘NIET KOPEN’. Je wil dat mensen producten aanraken, want daardoor kopen ze eerder.
8. Onderhoud je etalage
Het is prima als tijdens openingstijden je etalage af en toe wat rommelig is wanneer je er een artikel uithaalt voor een klant, of iemand even iets verschuift. Maar onderhoud je etalage wel.
Check aan het einde van iedere dag je etalage. Staan de artikelen nog op de juiste plek? Zijn er geen lege plekken ontstaan omdat er iets is verkocht? Is een artikel bijna uitverkocht en is het misschien beter dat laatste stuk in de winkel te leggen? Is je etalage nog schoon? Check het en pas aan waar nodig. Zo zorg je iedere dag voor een etalage die je verkoop op de juiste manier ondersteunt.
9. Meten is weten
En als laatste: meet je resultaten. Je wil weten wat werkt in je etalage en wat niet. Zodat je artikelen bij kan bestellen waar nodig, artikelen kan verwijderen uit de etalage die niet aanslaan, of zodat je weet wat voor soort artikel je volgende keer zeker weet in je etalage moet zetten.
Foto’s: Flickr en Shutterstock
Gastblogger: Marian Bekkers
Marian Bekkers is eigenaar van retail-adviesbureau Kooplust. Haar overtuiging is dat er nog volop kansen liggen voor fysieke winkels. Door het bouwen van sterkere relaties en beter in te spelen op koopgedrag kunnen ook dierenspeciaalzaken meer omzet behalen. Als gastblogger voor DIbevo inspireert ze je met krachtige tips en nieuwe ideeën voor je winkel. Dibevo-leden kunnen daarnaast met korting een Winkelscan laten uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.