27 juni 2025 | Dossier: Wet- en regelgeving,

Europese toegankelijkheidswet (EAA) van kracht

Sinds 28 juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) officieel van kracht. Deze Europese wet verplicht bedrijven die digitale producten of diensten aan consumenten aanbieden om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. 

De wetgeving stelt onder meer eisen aan digitale toepassingen zoals webwinkels, apps, betaalautomaten, klantenservicesystemen en media-interfaces. Digitale diensten en producten moeten zodanig ontworpen zijn dat ze bruikbaar zijn voor mensen met een visuele, auditieve of motorische beperking. Denk daarbij aan het verbeteren van navigatie, het aanbieden van ondertiteling of het aanpassen van volume en snelheid van audio.

Voor wie geldt de wet? 

De EAA is van toepassing op bedrijven die producten en diensten aanbieden aan consumenten. Werk je alleen business-to-business? Dan ben je uitgezonderd. Voor kleine bedrijven, met minder dan tien medewerkers en een jaaromzet onder de twee miljoen euro, geldt een uitzondering voor digitale diensten. Voor digitale producten blijft de verplichting wel gelden.

Direct aan de slag met scan en e-learnings

Via mkbtoegankelijk.nl/eaa-scan kun je gratis testen in hoeverre jouw producten of diensten voldoen aan de nieuwe regels. De scan geeft direct inzicht en laat zien welke stappen je kunt zetten. Ook zijn er gratis e-learnings beschikbaar, afgestemd op verschillende functies zoals productontwikkelaars, contentmakers en developers.

Gedeelde verantwoordelijkheid

De verantwoordelijkheid voor naleving ligt niet alleen bij producenten, maar ook bij verkopende partijen. Zo moet een fabrikant zorgen dat een product aan de toegankelijkheidseisen voldoet voordat het op de Europese markt wordt gebracht, terwijl een retailer moet controleren of het aanbod daadwerkelijk aan de eisen voldoet voordat het aan de consument wordt verkocht. Toegankelijkheid is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Niet alleen verplicht, maar ook slim

Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft een beperking. Door in digitale toegankelijkheid te investeren, bereik je meer klanten en voorkom je uitsluiting. Bovendien verhoogt het de klanttevredenheid en versterkt het je reputatie.