2 februari 2023 | Dossier: Klanten,

Geef je klanten goed advies over bestrijdingsmiddelen

Consumenten gebruiken nog vaak chemische bestrijdingsmiddelen tegen plagen, ongedierte en onkruid. Dit blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal, uitgevoerd door GfK. Vaak is het ingezette middel ook gevaarlijk voor andere (huis)dieren, planten en mensen, terwijl bestrijden ook op een milieuvriendelijke én effectieve manier kan. Dibevo is samen met andere vertegenwoordigers van retail en detailhandel (zoals drogisterijen) al langer betrokken bij de ontwikkeling van de ‘Toolkit Beter Bestrijden’. Deze toolkit bevat informatie, infographics, posters, flyers en banners die je kunt gebruiken om je klanten voor te lichten hoe ze overlast voorkomen, welke middelen ze het best kunnen gebruiken en hoe ze natuurlijke en chemische middelen op een veilige manier kunnen inzetten.

Beter bestrijden

Als dierenspeciaalzaak of tuincentrum met een dierenafdeling speel je een belangrijke rol in de voorlichting rondom het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Huis-tuin-en-keukenmiddelen zijn ook chemische bestrijdingsmiddelen, maar zijn vaak niet toegelaten en mogen niet worden gebruikt tegen plagen. Vaak weten mensen dit niet, met als gevolg schade voor mens en milieu.

Hondenharen in de restafvalcontainer

Het gebruik van vlooien- en tekenmiddelen voor honden en katten is nodig om de dieren gezond te houden, maar ook deze middelen kunnen hun weerslag hebben op het milieu. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat honden stoffen uit diergeneesmiddelen overbrengen naar de directe omgeving door te zwemmen, te plassen of via weggegooide haren na vachtverzorging. Besmette haren komen ook in vogelnesten terecht, wat mogelijk gevolgen heeft voor pasgeboren kuikens die nog niet door een verenkleed zijn beschermd.

“Uitgekamde hondenharen horen daarom thuis in de restcontainer en niet in de tuin of in de natuur”, zegt Dick Belgers, ecotoxicologisch onderzoeker bij Wageningen University & Research. Ook dat is een advies dat dierenspeciaalzaken en tuincentra naar hun klanten kunnen overbrengen.

Banner toolkit bestrijdingsmiddelen

Jouw taak: deskundige voorlichting

Het uitgangspunt is dat je een klant die behoefte heeft aan goede en deskundige voorlichting, op basis van jouw advies een goede keuze kan maken. Daarvoor moet je niet alleen kennis van zaken hebben (producten en alternatieven) maar ook op een goede manier het probleem kunnen beoordelen.

Om te lezen en te downloaden: