30 juni 2011 | Dossier:

Goed advies nog altijd de beste klantenbinder

Dobey Deurne

Twee derde van de klanten koopt bij dierenspeciaalzaken vanwege goed advies. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Van de huisdierenbezitters bezoekt 40% minimaal een of twee keer per maand een dierenspeciaalzaak. Eigenaren van hamsters en cavia’s bezoeken het vaakst een dierenspeciaalzaak (55% elke maand). Van de hondenbezitters bezoekt 47% elke maand een dierenspeciaalzaak.

Diervoeding meest gekocht in dierenspeciaalzaak

Aan de mensen die minimaal elk halfjaar een dierenspeciaalzaak bezoeken is gevraagd welke producten men koopt bij de dierenspeciaalzaak. Vier op de vijf koopt er diervoeding. Ook de categorie dierbenodigdheden wordt veel genoemd. Driekwart van de regelmatige bezoekers (minimaal elk halfjaar) koopt dierbenodigdheden bij de dierenspeciaalzaak. Dat geldt met name voor benodigdheden voor hamsters/cavia’s en voor vissen.

Goed advies

Om een beeld te krijgen van hoe de klanten van dierenspeciaalzaken deze winkels zien, zijn enkele stellingen voorgelegd. Hieruit blijkt dat twee derde van de respondenten koopt bij de dierenspeciaalzaak omdat hij/zij daar goed advies krijgt. Verder vindt een meerderheid van de respondenten de dierenspeciaalzaak sfeervol en gezellig en heeft 60% een vaste dierenspeciaalzaak.

Consumentenmonitor

Het HBD laat sinds 2009 maandelijks een meting uitvoeren onder 1.000 (wisselende) consumenten van 18 jaar en ouder. Deze mensen zijn representatief voor de Nederlandse bevolking. In de eerste week van mei is naast een aantal maandelijks terugkerende vragen een aantal verdiepende vragen over bezoek aan dierenspeciaalzaken gesteld.