7 mei 2020 | Dossier: Klanten, Veiligheid,

Google Maps kan helpen om piekdrukte te voorkomen

Dat Google Maps met oranje en rode lijnen kan laten zien hoe druk het op de wegen is, dat weten de meeste mensen wel. Maar Google Maps kan ook ‘voorspellen’ en soms zelfs live aangeven of het rustig of juist extra druk is in een winkel. Die functie kan handig zijn om je klanten beter over de dag te verspreiden en piekdrukte te voorkomen nu de economie in meer sectoren weer op gang wordt gebracht.

Googel live

Het lijkt de omgekeerde wereld: burgemeesters die hun inwoners oproepen om niet te gaan winkelen in de binnenstad en winkelcentra. Toch is dat precies wat er gebeurde in onder andere Den Bosch en Tilburg. Winkelgebieden dreigen te druk te worden. Winkeliers hebben hun zaakjes prima voor elkaar, maar veel lokale overheden voeren nog onvoldoende beleid op het reguleren van winkelend publiek in de openbare ruimte.

Piek- en daluren

Toch kun je als winkelier wel proberen om klanten zo veel mogelijk over de dag te verspreiden door hen te wijzen op de Populaire tijden-functie op Google Maps. Op basis van de locatiegegevens van mobiele telefoons, maakt Google voor elke dag van de week automatisch een staafdiagrammetje van de meer of minder populaire tijden in je winkel. Die kunnen je klanten heel gemakkelijk bekijken op hun smartphone of Google Maps-website.

Google wil niet zeggen hoe actueel die gegevens zijn, dus het is meer een indicatie dan een echte graadmeter. Maar in sommige gevallen toont Google met een roze balk ook live informatie over de relatieve drukte in de winkel. Als die live informatie ontbreekt, komt dat volgens Google doordat er te weinig data beschikbaar is voor een goede live weergave. Het is overigens goed om te weten dat populariteitsgrafiek niets zegt over het aantal klanten dat je winkel bezoekt.

Google populaire tijden

Update de Google Mijn Bedrijf-info

Het is sowieso een goed idee om je Google Mijn Bedrijf-vermelding nog even onder de loep te nemen.

  • Geef aan welke veiligheids- en hygiënemaatregelen je hebt genomen. Daarvoor kun je het nieuwe posttype ‘COVID-19’ gebruiken. Google geeft dit soort berichten extra prioriteit en daardoor vallen ze ook meer op. Plaats geen telefoonnummer, want dan zal Google de plaatsing van je bericht weigeren.
  • Werk je bedrijfsbeschrijving bij en vermeld daarin extra services, zoals bezorging aan huis of uitgifte van vouchers. Ook hier geldt: plaats geen telefoonnummer.
  • Bij veel bedrijven op Google Maps staat de vermelding dat de 'bedrijfsinformatie mogelijk niet actueel is.’ Voorkom dit door afwijkende openingstijden op zon- en feestdagen bij te werken voor het hele jaar en dit ook bij te houden.

Leuk, maar hoe vertel ik dit aan mijn klanten?

Gebruik al je digitale kanalen om je klanten te informeren over je nieuwe ‘spreidingsstrategie’. Gebruik niet alleen Facebook, maar ook je website en nieuwsbrief hiervoor. Klanten hebben een hekel aan wachten, dus als ze dat kunnen voorkomen door de winkel op een andere tijd te bezoeken, dan zal een deel best aan je oproep gehoor willen geven.