Een simpele oplossing hiervoor is dat je een aantal categorieën bedenkt. Een categorie kan bijvoorbeeld zijn dat je nieuw binnen gekomen artikelen laat zien. Of je geeft via een foto een kijkje achter de schermen. Je stelt een vraag aan je volgers. Of je geeft een handige tip. Maak voor jezelf een aantal van die categorieën. Minimaal 5 en liefst nog wat meer. Want dat is wat je zeker aan berichten per week zou moeten plaatsen op Facebook om er enig resultaat van te zien. Hang vervolgens aan iedere categorie een specifieke dag. Die foto met dat kijkje achter de schermen plaats je bijvoorbeeld iedere maandag.
Zo ben je al meteen een heel eind met je strategie. Het wordt nu makkelijker iedere keer de invulling te maken. Als je weet dat je iedere woensdag een tip aan je volgers geeft, heb jij (of één van je medewerkers) zo een aantal posts voor de komende maand bedacht.
Stap 2: Kies een vast moment om te plannen
Nu wordt het tijd om te bepalen wanneer je aan de invulling van je berichten werkt. Kies hiervoor een dag of tijdstip van de week waarop je weet dat je (meestal) tijd zult hebben. De maandagochtend bijvoorbeeld. Of de woensdagavond. Door een vast tijdstip te kiezen, is de kans groter dat je jezelf aan je planning houdt. Je legt jezelf een bepaalde structuur op. Iedere week maak je op dat tijdstip de exacte invulling van je posts. Kies je de tip die je gaat geven of de foto van achter de schermen die je plaatst. Plan deze posts vervolgens in op Facebook.
Wel een belangrijke tip: plan berichten altijd in op tijdstippen dat je ook de kans hebt om te reageren. Facebook is een sociaal medium, wat betekent dat het tweerichtingsverkeer is. Je wil niet een bericht plaatsen, allerlei reacties van je volgers ontvangen, en vervolgens zelf pas twee dagen later de tijd hebben om te reageren. Want tegen die tijd kunnen dingen zo maar uit de hand gelopen zijn. Kies dus voor tijdstippen waarop je snel even kan reageren of kan monitoren mocht dat nodig zijn.
Overigens betekent het vooruitplannen van posts niet dat je niet meer even snel iets tussendoor kan of mag plaatsen. Als er NU iets leuks gebeurt in je winkel, is het ook het leukste om dat direct te laten zien op Facebook. Plaats dus ook gerust nog andere berichten tussendoor. Het voordeel van vooruitplannen is echter dat je zorgt voor een meer constante stroom van berichten. Zelfs wanneer er deze week even niets opvallends of grappigs gebeurt in je winkel, is er nog altijd activiteit op je Facebook-pagina en versterk je de band met je volgers.
Nu jij!
Twee simpele stappen dus. Zodat je Facebook-strategie in een half uurtje per week klaar is.
Tijd voor jou om je strategie op te zetten. In het werkboek dat bij deze post hoort, help ik je nog iets verder. Ik zet daarin onder andere 7 mogelijke categorieën voor je berichten op een rijtje (wat betekent dat je meteen al plan hebt staan voor de wekelijkse invulling van je strategie), en geef ik je een handige tactiek om meer berichten te plaatsen zonder dat het jou extra tijd kost.
Download het werkboek
Gastblogger: Marian Bekkers
Marian Bekkers is eigenaar van retail-adviesbureau Kooplust. Haar overtuiging is dat er nog volop kansen liggen voor fysieke winkels. Door het bouwen van sterkere relaties en beter in te spelen op koopgedrag kunnen ook dierenspeciaalzaken meer omzet behalen. Als gastblogger voor DIbevo inspireert ze je met krachtige tips en nieuwe ideeën voor je winkel. Dibevo-leden kunnen daarnaast met korting een Winkelscan laten uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.