De Koninklijke Hondenbescherming, Pets Place en Prins Petfoods slaan de handen ineen om het hondenwelzijn in Nederland te verbeteren en de naamsbekendheid van de Hondenbescherming te vergroten. De drie organisaties tekenden op 21 juni een meerjarige samenwerkingsovereenkomst op het hoofdkantoor van Pets Place in Ede.
In Nederland wonen bijna twee miljoen honden, maar de rechten van de hond staan soms onder druk. “We geloven dat samenleven tussen mens en hond beter kan en moet”, zegt Daphne Groenendijk, directeur van de Hondenbescherming.
“Kennis over de juiste zorg, begeleiding en voeding is essentieel om frustratie bij de dieren te voorkomen. Als er meer rekening wordt gehouden met de behoeften van honden kunnen we ongelukken zoals bijtincidenten en dierenmishandeling sneller voorkomen. Dit is ons eerste grote ‘zakelijke’ samenwerkingsverband sinds we in 2022 onze rechtsvorm hebben gewijzigd van vereniging naar stichting. Door de krachten te bundelen met Pets Place en Prins Petfoods laten we zien dat het menens is.”
Positieve effecten op de mens
Toen Pets Place-directeur Ard Malenstein in gesprek raakte met de Hondenbescherming was meteen duidelijk dat de organisaties veel overeenkomsten hadden. “Onze missie en waarden sluiten op elkaar aan”, zegt Malenstein. “Dat geldt ook voor Prins Petfoods, waar we al jaren mee samenwerken. Met z’n drieën gaan we de doelstellingen van de Koninklijke Hondenbescherming beter voor het voetlicht brengen, met als belangrijkste streven het welzijn van alle honden verbeteren.”
Prins Petfoods organiseert via Edupet, het kenniscentrum van het Veenendaalse familiebedrijf, cursussen en congressen voor een beter dierenwelzijn. De kennis en kunde die al in huis is wordt in de samenwerking gebruikt voor hondeneducatie.
“Een hond heeft veel positieve effecten op de mens”, aldus Marlou Mulders, commercieel directeur bij Prins. “Wij willen huisdierbezitters hier nog beter over informeren en adviseren. Daarnaast gaan we nog meer naar voren brengen op welke manier verantwoord hondenbezit bijdraagt aan een betere samenleving.”
Honden op de werkvloer
De komende jaren gaan Pets Place, Prins en de Koninklijke Hondenbescherming diverse initiatieven opzetten om de gestelde doelen te behalen. “We trekken onder meer gezamenlijk op in de jaarlijkse vuurwerkcampagne van de Hondenbescherming”, zegt Malenstein. “Ongeveer twee derde van de honden in Nederland is bang voor vuurwerk. Daarom gaan we nu samen kijken naar manieren om oud en nieuw aangenamer te maken voor honden."
Een ander belangrijk element van de samenwerking is een grootschalig onderzoek naar de positieve invloed van honden op de werkvloer. Mulders: “We gaan werkgevers inlichten over de voordelen van huisdieren meenemen naar je werk. Uiteindelijk willen we een hondenetiquette opstellen voor hoe om te gaan met honden op kantoor.”
Welzijn honden verbeteren
Volgens Groenendijk is de samenwerking geslaagd als het welzijn van honden is verbeterd en meer hondeneigenaren weten wat verantwoord hondenbezit inhoudt.
“We zijn vanzelfsprekend erg blij met de financiële bijdragen die we van Pets Place en Prins Petfoods ontvangen. Maar ik ben misschien nog wel enthousiaster over de andere manieren waarop we gaan samenwerken. Met elkaar willen we bereiken dat honden nog gelukkiger en gezonder worden en dat baasjes goed weten wat een hond écht nodig heeft.”