5 augustus 2024 | Dossier: Marktinformatie,

Huisdiereigenaren testen honden- en kattenvoer thuis

Fabrikanten van diervoeding testen hun producten meestal in onderzoeksfaciliteiten, maar baasjes kunnen dit ook thuis doen, blijkt uit onderzoek van Evelien Bos. Ze ontwikkelde thuistesten en biedt deze inmiddels aan via haar startup Pet Panel.

Voertesten thuis

Fabrikanten van honden- en kattenvoer testen hun producten op smakelijk­heid en verteerbaarheid meestal met dieren in testfaciliteiten. Dat heeft zo zijn voordelen: de omstandigheden zijn gestan­daardiseerd en worden gecontroleerd door de onderzoekers die de test uitvoeren. Maar hoe representatief is dat voor de echte we­reld, bij honden, katten en hun baasjes thuis?

Dagboek voor eetgedrag

De thuistesten van Pet Panel bestaan uit verschillende stappen. Eerst ontvangen de huisdiereigenaren afgewogen porties voer om te testen of hun huisdier het eet. Vervolgens voeren ze vergelijkende tests uit, waarbij het dier kan kiezen tussen verschillende soorten voer. 

Eigenaren houden een dagboek bij over het eetgedrag en sturen zelfs ontlasting op voor analyse. Dit laatste helpt om de verteerbaarheid van het voer te meten, door middel van speciale markers in het voer. Zo wordt er op een wetenschappelijke manier data verzameld over de hele huisdierpopulatie, wat waardevolle informatie oplevert voor de fabrikanten.

Concurrenten doneren

Het onderzoek van Bos werd gefinancierd door negen bedrijven uit de diervoedingsindustrie, die gezamenlijk 325 duizend euro hebben gedoneerd via het University Fund Wageningen. Evelien Bos: “Het is best uniek dat al deze bedrijven, die in het dagelijks leven elkaars concurrenten zijn, ge­zamenlijk doneren. Dat geeft wel aan dat dit onderwerp belangrijk is voor de industrie.”

Na haar promotie richtte Bos begin 2024 Pet Panel op, samen met twee partners. Het bedrijf kreeg al snel veel testaanvragen binnen, mede dankzij de aandacht die haar onderzoek kreeg. 

Gezocht: testpanelleden

Intussen werkt ze al aan de opschaling van haar jonge bedrijf. Bos: “Als je een bedrijf start, begin je normaal gesproken bij nul, maar omdat ik er al mee bezig was tijdens mijn promotieonderzoek gaat het nu al erg hard met de testaanvragen. Dat is geweldig, maar ook een uitdaging. We hebben namelijk veel meer testpanelleden nodig.”

En alsof ze het nog niet druk genoeg heeft, start Bos binnenkort met een postdoctoraal onderzoek. Ze wil een nieuwe marker ont­wikkelen waarmee ze de verteerbaarheid van het voer nog beter kan onderzoeken.

Bron: Wageningen UR