13 augustus 2014 | Dossier:

Ik wil mijn klanten inspireren!

Advies geven is niet genoeg. Inspireer je klant door kennis te delen!

Marian Bekkers - Kooplust.com

Ik wil mijn klanten inspireren. Een kreet die van iedere winkelier kan zijn. Het is een uitspraak die je in ieder geval vaak voorbij hoort komen. Maar als we die klant echt willen inspireren in de winkel, moet het toch anders.

Inspireren. Enthousiasme oproepen. Leven geven aan een product. Ideeën influisteren. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar niets van dat gebeurt bij mij wanneer ik artikelen simpelweg op een rijtje zie staan of hangen.

Toch is dat wat veel winkels doen. En dan maar hopen dat die klant helemaal wild van verlangen producten in zijn mandje gooit. Gebeurt helaas zelden.

Een goede inrichting en visual merchandising zijn de basis om een consument te inspireren. In die basis is vaak nog veel te verbeteren, maar er moet ook méér gebeuren dan dat.

Online inspiratie

Om zijn inspiratie-heil te zoeken zet de consument (zeker de jongere generatie) nu meestal zijn laptop of tablet aan. Niet zo raar, want je valt over de hoeveelheid creativiteit op internet: Pinterest, Etsy, blogs over woninginrichting, reizen, huisdieren en koken, infographics, enzovoort.

Naar mijn idee heeft de retailbranche deze inspiratie nog veel te weinig weten te vertalen naar de winkelvloer. De consument mag de ideeën nu online opdoen. De winkel hoopt maar dat ze het bijpassende product daarna offline komen kopen.

Winkels: deel je kennis!

Ja, in de winkel kun je ook goed advies krijgen. Maar de zin “wij geven goed advies”, daar word ik niet warm of koud van. Ik wil dat je jouw kennis met me deelt. En nog belangrijker: je kennis laat zien! Ik wil in de kookwinkel zien welk smakelijk gerecht ik met die pan kan maken. Ik wil in het tuincentrum zien hoe ik met een paar simpele DIY-stappen die vaas nog mooier maak. Ik wil lezen hoe ik mijn hond beter opvoed (de producten die ik daarbij horen verkopen zichzelf daarna).

Workshops over de beste snijtechnieken, flyers met de 5 nieuwste modetrends, een infographic die vertelt welke wijn je met welk eten combineert, een inspiratiemaand waarin ik via allerlei verschillende manieren leer hoe mijn huid goed te verzorgen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een voorbeeldje

Een mooi voorbeeld van een concept wat inspiratie weet te vertalen naar de winkelvloer, is & Other Stories (het zusje van H&M). Bij ieder kledingrek hangen één of meerdere foto’s die combinatiemogelijkheden voor de artikelen laten zien. Bij de paskamer hangen een aantal tips hoe vlekken uit kleding te verwijderen. De make-up afdeling is aangekleed met tafels, stoelen, spiegels en oogschaduw met de tekst ‘try me’. De makeup-kwasten gaan vergezeld van een bord waarop staat welke kwast je het beste waarvoor kan gebruiken. Kortom, tijdens een rondje door de winkel valt een consument bijna over de informatie en nieuwe ideeën.

Een etalage van inspiratie

Maak van je winkel een etalage van inspiratie. Leer je klanten iets nieuws. Laat ze zien hoe ze jouw producten kunnen gebruiken. Vertel ze over de ontwikkelingen die jij ziet. Geef ze ideeën. Etaleer je kennis. Dat is pas écht inspireren.


Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan

Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.

Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.

Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.