Hoe ziet de winkelstraat in 2030 eruit? Dat onderzocht PwC in de Retail Monitor van 2024. Het meest opvallende uitkomst is de voorspelling is dat 25% van de retailers in 2030 geen voorraad meer zal hebben in hun fysieke winkels. In de winkel van de toekomst draait het vooral om 'beleving’, aldus het onderzoek.
Ervaring creëren belangrijker dan verkoop
Retailers ontwikkelen hun fysieke winkels van de toekomst door het creëren van een ervaring belangrijker te maken dan traditionele verkoop. Succesvolle merken integreren dit met hun ‘omnichannel’-aanpak. Zij creëren een meeslepende en deelbare klantervaring waarmee ze consumenten inspireren. Een meerderheid van de consumenten zoekt dit ook: rond de 60% van hen verwacht in de fysieke winkel van de toekomst een ervaring op te doen.
Uit het onderzoek blijkt dat een winkel die een ervaring biedt bestaande uit vier elementen de verkoop verhogen als ze worden gecombineerd:
- Bied een geïntegreerde omnichannel-aanpak.
- Geef prioriteit aan de klantbeleving.
- Creëer een meeslepende en deelbare klantervaring.
- Zorg ervoor dat de klant geïnspireerd wordt.
Belang van voorraad in winkel neemt af
Retailers zullen hun winkelvoorraad moeten aanpassen aan klantvoorkeuren. Hierdoor wordt productinteractie belangrijker dan leveringsgemak vanuit de winkel. Momenteel heeft 94% van de retailers meer dan driekwart van hun producten beschikbaar in winkels. Dit zal naar verwachting gaan afnemen. In 2030 heeft mogelijk 25% van de retailers geen voorraad meer in de fysieke winkels.
Winkelpersoneel blijft belangrijk
Zal technologische ontwikkeling vanzelfsprekend leiden tot de onbemande winkel? In de PwC Retail Monitor 2024 stellen retailers en consumenten juist dat medewerkers het hart van de winkel blijven. Het winkelpubliek ziet persoonlijk advies als een van de belangrijkste functies van de winkel van de toekomst. Tegelijk vindt een meerderheid van de consumenten dat zelf afrekenen in de toekomst overal mogelijk moet zijn.