Het is zomervakantie en dat betekent: medewerkers op vakantie, roosters omgooien en vakantiekrachten vinden en inwerken. Als je dan een telefoontje krijgt dat een medewerker ziek is geworden op vakantie, kan dat best stressvol zijn. Hoe ga je als werkgever hiermee om? Hier zijn vijf stappen die je op weg helpen.
Stap 1: Blijf in contact
Als een medewerker zich ziekmeldt tijdens zijn vakantie, dan gelden dezelfde afspraken als normaal. Blijf regelmatig updates uitwisselen via e-mail of telefoon.
Stap 2: Schakel de Arbodienst in
Neem contact op met de arbodienstverlener voor advies. Zij geven aan welke stappen je moet volgen en helpen bij het opstellen van een plan voor de terugkeer naar het werk. Zorg ervoor dat de medewerker medische bewijzen verzamelt van een erkende medische instantie, zoals een lokale (zieken)huisarts. Deze heeft de arbodienst nodig.
Stap 3: Respecteer de rechten van de medewerker
Ook nu geldt dat je niet mag vragen naar de aard van de ziekte of andere medische informatie. De medewerker heeft recht op doorbetaling van loon tijdens ziekte. Zet de vakantiedagen om in ziektedagen. De medewerker mag de vakantiedagen later opnemen.
Stap 4: Blijf ook na de vakantie in contact met elkaar
Is de medewerker weer thuis? Blijf ook dan in contact om op de hoogte te blijven van de situatie. Bied ondersteuning aan om de terugkeer naar het werk makkelijker te maken voor de medewerker. Bied bijvoorbeeld flexibele werktijden of aangepaste taken aan.
Stap 5: Voorkom misverstanden
Wees voorbereid op onverwachte situaties zoals ziekte tijdens vakantie. Gebruik een verzuimprotocol om duidelijkheid te scheppen en misverstanden te voorkomen. Een voorbeeld van zo’n verzuimprotocol kun je downloaden op de website van Dibevo ZorgPortaal. Geef jouw medewerkers een exemplaar. Dan weet je zeker dat iedereen op de hoogte is van de afspraken.
Voor meer advies over verzuim en arbodienstverlening kun je terecht bij de adviseurs van het Dibevo ZorgPortaal via 070 777 80 42of info@dibevozorgportaal.nl.