Hoewel pinnen via de chip inmiddels overal is ingeburgerd, komt het nog steeds voor dat mensen hun pinpas uit de betaalautomaat vergeten te halen. Hoe valt dat te voorkomen en wat moet u met zo’n achtergelaten pinpas?
Tips om het vergeten van de pinpas te voorkomen:
- Begeleiding door kassapersoneel helpt de klant zijn pas niet vergeten:
- Zet de betaalautomaat goed in het zicht, zodat uw klant en uw personeel gemakkelijk de pinpas kunnen zien;
- Schakel een pieptoon in bij uw betaalautomaat. Dit waarschuwt uw klanten en uw personeel;
- Uw kassasysteem kan aandacht voor het uitnemen van de pas ondersteunen, bijvoorbeeld door de bon te printen na pasuitname. Uw leverancier kunt u de mogelijkheden van uw kassasysteem uitleggen.
Is uw klant toch de pinpas vergeten?
Banken adviseren om dan de volgende stappen te nemen:
- Bewaar achtergelaten bankpassen tenminste 48 uur op een veilige plaats;
- Als de klant de bankpas komt ophalen, vraag altijd om identificatie, alvorens de pas mee te geven;
- Is de bewaartermijn verstreken? Knip de pas door en draag deze over aan uw bank.
Voor uitgebreide informatie over pinnen kunt u terecht op de website van ‘pin.nl’.