De meeste Nederlanders bekijken en kopen hun producten liever in de winkel dan online. Ongeveer een kwart (27%) geeft de voorkeur aan online winkelen, terwijl het West-Europese gemiddelde op 40% ligt. Bovendien wordt het gat groter, omdat de voorkeur onder Nederlanders voor online winkelen langzamer groeit dan in andere West-Europese landen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Total Retail 2017’ van PwC onder 2.000 Nederlandse shoppers.
Volgens retail-expert Shana Laurie de Hernandez van PwC, zijn het vrij logische resultaten. “Nederland heeft een hoge winkeldichtheid. Je kunt dus snel op en neer naar de fysieke winkel, en er is veel keus in winkelstraten. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper. Ze oriënteren zich online maar kopen het vervolgens in de winkel. Dat is goed nieuws voor winkeliers.”
Met mobiel winkelen niet populair
Toch verschuift de klantvoorkeur als gevolg van nieuwe technologieën, zoals slimmere algoritmen, langzaam richting online winkelen. Bijna 3 op de 10 jongeren tot 35 jaar koopt minstens eenmaal per week online. Hoe ouder de consument, hoe lager het percentage. Zo shopt een kwart van de 35 tot 55 jarigen en 13% van de 55-plussers wekelijks online.
Met de mobiel in de hand winkelen doen Nederlanders weinig. Tijdens het shoppen gebruikt 24% zijn telefoon om productinformatie te raadplegen en 16% om beoordelingen te lezen. Voor Britten, Duitsers en Fransen liggen die percentages hoger: respectievelijk 39 en 28 procent.
Het aantal Nederlanders dat via zijn telefoon aankopen doet, neemt wel toe. In 2013 kocht 11% minstens eenmaal per maand een product via mobiel, nu is dat opgelopen naar 20%. Dat zijn ook hier weer vooral consumenten onder de 35 jaar. PwC verwacht dat mensen in deze leeftijdscategorie al in 2020 vaker via hun mobiel online winkelen dan via tablet, pc of laptop.
Lees hier het volledige PwC-rapport (Engelstalig)