7 november 2011

Het Nieuwe Winkelen creëert volop kansen voor detailhandel

Smartphone in de winkel

Het gebruik van nieuwe technologie – vooral mobiel internet – leidt er toe dat consumenten winkels en winkelgebieden veel gerichter gaan bezoeken. Immers niet alleen vooraf thuis, maar ook onderweg op de smartphone heeft de consument alle informatie bij de hand. En bij twijfel overleggen ze nog even met vrienden via Hyves, twitter of Facebook. Winkelgebieden kunnen hierop inspelen en het contact met de klant, en de service aanmerkelijk verbeteren. Zo krijgen winkelgebieden weer een nieuwe impuls. Het HBD presenteerde dit toekomstbeeld (op basis van onderzoek van Q&A Research) bij de opening van het Landelijk informatiecentrum Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal.

Het Nieuwe Winkelen

Het Nieuwe Winkelen betekent volgens het HBD dat de consument overal gebruik maakt van mobiele informatie, continu verbonden is met sociale netwerken en dat ook altijd de locatie van de consument bekend is. Deze drie gegevens maken dat het Nieuwe winkelen volop kansen biedt voor de gevestigde detailhandel.

Meer service en beleving


Met het Nieuwe Winkelen neemt de service en beleving in de winkels toe. Elrie Bakker voorzitter van het HBD: “Je kunt met je telefoon een code in de etalage aflezen om te kijken of dat jurkje ook in jouw maat op voorraad is, en dat kan dan dus ook als de winkel dicht is. Of je kunt aan de hand van je boodschappenlijstje een route door een binnenstad plannen. Heel handig in steden waar je de weg niet kent. Winkeliers kunnen digitaal spaarsystemen aanbieden, waarmee je je parkeerkosten terugverdient of een appelpunt bij de koffie. Er zijn tal van mogelijkheden.”

Landelijk informatiecentrum


Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden rond het Nieuwe Winkelen heeft het HBD in Veenendaal een proefproject opgezet om te achterhalen welke mogelijkheden er voor ondernemers zijn. Om de resultaten ook aan andere ondernemers(organisaties), gemeenten en vastgoedontwikkelaars te presenteren is in Veenendaal het landelijk informatiecentrum gevestigd, dat op 4 november officieel is geopend. Bezoek aan het informatiecentrum kan overigens uitsluitend op afspraak via www.hbd.nl/aanmeldenhnw.

Themabijeenkomst ‘Het Nieuwe Winkelen’


Dibevo organiseert nog een laatste thema-avond over Het Nieuwe Winkelen op 12 december 2011. Tijdens de gratis toegankelijke bijeenkomst leert u hoe u op de trend van Het Nieuwe Winkelen in kunt spelen. Schrijf u vandaag nog in!

Meer informatie

Meer informatie over Het Nieuwe Winkelen is te vinden op www.hetnieuwewinkelen.org.

Bron: HBD