10 juni 2020 | Dossier: Wet- en regelgeving,

Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms

Ondernemers hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. De nieuwe regels gaan ook gelden voor platforms die met hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon.

Facebook

In de huidige situatie lopen bedrijven tegen problemen aan bij het online zakendoen op een platform. Bijvoorbeeld wanneer een ondernemer zonder duidelijke reden van een platform wordt verwijderd, het onduidelijk is waarom een bedrijf laag in de zoekresultaten te vinden is of de ondernemer nergens naartoe kan om een geschil met een platform aan te kaarten. Daarom komen er komen nieuwe regels voor transparantie en vereffening van geschillen.

Nieuwe regels voor transparantie

  • Digitale platforms moeten zorgen dat de algemene voorwaarden helder en makkelijk te raadplegen zijn.
  • Platforms moeten transparant zijn over de volgorde van de zoekresultaten.
  • Platforms moeten transparant zijn over het besluit om een ondernemer van een platform te verwijderen.
  • Platforms moeten transparant zijn over de behandeling van eigen producten vergeleken met producten van andere organisaties die ook op het platform worden aangeboden.

Nieuwe regels voor effectieve geschillenbeslechting

  • Ondernemers moeten bij een geschil gratis bij het platform terecht kunnen voor een snelle afhandeling.
  • Platforms moeten bemiddelaars van buiten aanwijzen die ingeschakeld kunnen worden voor bemiddeling.

Kleinere platforms waar minder dan 50 personen werken en met een jaaromzet van minder dan 10 miljoen euro, zijn uitgezonderd van deze verplichtingen rondom geschillenbeslechting.

De regels van de Europese verordening ‘platform-to-business’ gaan naar verwachting in op 12 juli 2020.