De tweede plek om onder de loep te leggen wanneer je op zoek bent naar meer omzet, is je winkelvloer. En om meer precies te zijn: de presentaties op je winkelvloer. Meestal spelen deze presentaties namelijk totaal niet in op het koopgedrag van klanten. Omdat er de verkeerde artikelen staan. Omdat het communicatiemateriaal niet prikkelend is. Omdat de presentatie zelf op een verkeerde plek is neergezet. Omdat de presentatie op de onjuiste manier is opgebouwd.
Soms zie je een compleet ander resultaat wanneer je een presentatie slechts een metertje verschuift. Of wanneer je je communicatiemateriaal op een andere plek zet. Hoe dat komt? Omdat medewerkers en winkeliers te vaak kijken vanuit hun eigen oogpunt. Het is handig om producten op een bepaalde locatie te plaatsen, want daar is ten minste ruimte. Dat communicatiemateriaal, dat lag toevallig nog ergens achter in het magazijn. Dat is allemaal lekker praktisch, maar het verleidt je klant niet. Je moet leren hoe je door de ogen van je klant kijkt. Wat hem of haar prikkelt. Dat is hoe je extra omzet binnenhaalt. En niet door iets te doen wat jou handig uitkomt.
Kortom: wil je extra omzet binnenhalen, kijk dan eens kritisch naar de presentatie op je winkelvloer. Want door een paar kleine wijzigingen verleidt je zo morgen al meer klanten tot een aankoop.
#3 Je marketing
En de laatste plek om te zoeken naar extra omzet? Je marketing. En dan met name je communicatie. Hoe vaak heb je contact met je klanten? Via social media, een nieuwsbrief, een folder of andere communicatiekanalen? En wat voor boodschappen verspreid je via die kanalen?
Vaak is er niet genoeg communicatie, of wordt er op de verkeerde manier gecommuniceerd. ‘Koop nu dit artikel bij ons’, is allesbehalve verleidelijk. Daarvoor komt niemand van de bank af. Zo ook met de tekst ‘Wees welkom’. Het is fijn dat je klanten welkom zijn, maar het is niet genoeg om ze aan te zetten tot actie. Door aan de slag te gaan met je marketing, ben je in staat om meer klanten naar je winkel te trekken. En dat is vandaag de dag broodnodig.
Hoe snel je resultaat boekt wanneer je werkt aan je marketing? Soms meteen, want door het versturen van een goed bericht kun je diezelfde dag nog mensen op je winkelvloer zien. Maar vooral op de langere termijn is werken aan je marketing effectief. Want door consistent te zijn in hoeveel en hoe je communiceert, creëer je een sneeuwbaleffect in het aantal mensen wat je winkel bezoekt.
Winkelscan
Wil jij je verkoopkansen aanzienlijk vergroten en meer omzet uit je winkel halen? Vraag dan een Winkelscan aan. Als je lid bent van Dibevo, krijg je extra korting op zo’n scan. Samen met jou maak ik dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.
Winkelscan: zo werkt het
Gastblogger: Marian Bekkers
Marian Bekkers is eigenaar van retail-adviesbureau Kooplust. Haar overtuiging is dat er nog volop kansen liggen voor fysieke winkels. Door het bouwen van sterkere relaties en beter in te spelen op koopgedrag kunnen ook dierenspeciaalzaken meer omzet behalen. Als gastblogger voor DIbevo inspireert ze je met krachtige tips en nieuwe ideeën voor je winkel.