De overheidscampagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’ is van start gegaan. De campagne – een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid – is bedoeld om Nederlanders te stimuleren tweestapsverificatie in te stellen voor e-mail en andere accounts.
Uit een peiling van de Rijksoverheid blijkt dat slechts een kwart (24%) van de Nederlanders tweestapsverificatie (2FA) voor e-mail gebruikt en 15% met een social media account deze beveiligingsmaatregel heeft ingesteld. Terwijl deze wel het meest effectief is tegen hacking, één van de meest voorkomende vormen van cybercrime. Met de nieuwe campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’ wil de Rijksoverheid meer Nederlanders stimuleren om voor e-mail en andere accounts gebruik te gaan maken van tweestapsverificatie.
Je e-mail geeft toegang tot van alles
Tegenwoordig is het bij veel platforms, van social media tot webshops, mogelijk om via e-mail een gebruikersnaam en of wachtwoord te wijzigen. Een gehackt e-mailaccount kan dus grote gevolgen hebben voor andere accounts en zorgen voor bijvoorbeeld financiële schade, reputatieschade of accountdiefstal.
Inloggen in twee stappen
Tweestapsverificatie is hetzelfde als inloggen in twee stappen. Je logt in op een website of app met een combinatie van authenticatievormen: vaak ‘iets dat je weet’, zoals je wachtwoord of pincode, in combinatie met ‘iets dat je hebt of bent’ zoals je telefoon of een vingerafdruk. Dat betekent dat zelfs als je wachtwoord bekend is bij een cybercrimineel, deze nog steeds niet zomaar kan inloggen op jouw accounts.
Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig
De campagne zet in op bewustwording om het instellen van inloggen in twee stappen te stimuleren. Met herkenbare voorbeelden worden de momenten zichtbaar wanneer iemands e-mail gehackt kan worden en wat de gevolgen zijn voor andere accounts. Op dubbelzoveilig.nl wordt uitgelegd hoe je inloggen in twee stappen instelt voor de populairste platforms.