3 oktober 2017 | Dossier: Ledennieuws, Veiligheid,

Overval op Discus Nieuwkoop in Amsterdam

Voor de tweede keer in twee weken is er een overval gepleegd op Discus Nieuwkoop in Amsterdam. Naar de dader is de politie nog op zoek. Een vreselijke ervaring voor dit bedrijf. Je kunt je nooit helemaal voorbereiden op een overval, maar met de volgende tips weet je wat je het beste kunt doen.

Bedrijfsoverval

Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat winkelovervallen toch weer stijgen. Jarenlang namen winkelovervallen af, maar gekeken naar het eerste halfjaar van dit jaar is er een toename te zien. Weet dus wat je moet doen als je dit overkomt.

Bij een overval

  • probeer rustig te blijven;
  • aanvaard de bevelen en volg deze snel en kalm op;
  • geef het geld waar de overvaller om vraagt;
  • kijk goed en probeer een signalement op te nemen voor de politie.
  • na de overval: alarmeer meteen de politie en doe aangifte via 0900-8844;
  • geef ook door of er medische hulp nodig is;
  • houd de telefoon vrij, sluit de deur, laat niemand binnen, geef niemand informatie;
  • kom nergens aan in verband met achtergelaten sporen;
  • stel klanten gerust, vraag hun medewerking als getuige;
  • wacht de politie buiten op;
  • probeer je medewerkers zo snel mogelijk op te laten schrijven wat ze gezien en gehoord hebben.

Omgaan met een agressieve klant

  • ga niet in discussie;
  • blijf rustig, correct en negeer persoonlijke beledigingen;
  • ga niet in op dreigementen;
  • probeer niet te ‘winnen’;
  • onderdruk de drang om fysiek geweld te gebruiken.

Voorkom agressie door:

  • de klanten te begroeten;
  • bewust oogcontact te maken;
  • aandacht te geven;
  • regelmatig op iemand af te stappen;
  • zinnetjes te gebruiken als ‘kan ik je helpen’ en ‘zoek je iets speciaals’;
  • een klant die zich afwijkend gedraagt op de huisregels te wijzen;
  • tegen een klant die duidelijk iets heeft gestolen te zeggen ‘zal ik dat alvast van je aanpakken’;
  • persoonlijke aandacht te geven aan de klant bij het afrekenen.

Houd altijd je eigen veiligheid, die van je medewerkers en van je klanten voor ogen.

Toch slachtoffer?

Als je slachtoffer bent van een overval, bedreiging, intimidatie of een andere vorm van geweld, dan is professionele hulp een must.  Voor de detailhandel bestaat een goede en gratis opvangregeling bij ernstige gebeurtenissen.

Hoe te handelen na geweld, overval, ongeval of sterfgeval in de winkel:

  1. Bel eerst 112 voor politie, brandweer of ambulance
  2. Bel daarna Slachtofferhulp Detailhandel 0900-0101 voor gratis eerste opvang

Iedereen kan bellen!


Aarzel niet om te bellen en doe dit zo snel mogelijk. De hulp werkt het best wanneer deze zo snel mogelijk wordt gestart. Het risico van langdurige problemen wordt hiermee veel kleiner.

Op de website van Detailhandel Nederland zijn nog meer tips te lezen.

Foto: Shutterstock