A D V E R T O R I A L
Kenniscentrum Edupet, de Martin Gaus-, Katten- en Konijnenacademie, een eigen magazine, de opleiding van Prins Health-coaches, faciliteiten in Lelystad en Veenendaal. Prins Petfoods begon ooit ‘gewoon’ als producent van honden- en kattenvoeding en groeide uit tot een groter speler – en deler; van kennis.” Salesmanager Peter Haspels geeft antwoord op de vraag: “Hoe dan?”
Peter: “Naast Petfoods en Experience is Educatie een van de drie pijlers van onze organisatie. We bouwen een waardenetwerk door die pijlers met elkaar te verbinden. Onze kracht is dat deze pijlers elkaar versterken. Prins werd in 1963 opgericht door mijnheer Verkade. Het bedrijf was en is een producent van diervoeding, maar de oprichter had veel kennis die hij graag wilde delen. Dat zat er vanaf het eerste moment al in; het delen van kennis maakt deel uit van het DNA van dit bedrijf.”
Kennis
Peter vertelt dat het nu 2,5 jaar geleden is dat Prins Petfoods de Martin Gaus Academy kocht. Anderhalf jaar geleden werden ook de Kattenacademie en de Konijnenacademie overgenomen. “In die bedrijven zat en zit al ontzettend veel kennis. Wat we willen is het kennisniveau in onze branche naar een (nog) hoger niveau tillen. Bij Prins stond altijd al het welzijn van het dier voorop, en dat kun je alleen creëren als je over voldoende kennis beschikt.
Dat delen van kennis gaat van letterlijk klein – denk aan Prins & Puck, de serie voor basisschoolkinderen – tot een opleiding tot kynologisch instructeur. Maar ook voor de dierenspeciaalzaakondernemer – een tak van sport waar mijn hart nog steeds ligt – hebben we een heel pakket aan opleidingen. (Peter had tot enkele jaren geleden samen met zijn vader vijf dierenspeciaalzaken, waarvan een in 2016 werd verkozen tot Dierenspeciaalzaak van het jaar – red.).
Vooroplopen
Dierenspeciaalzaakondernemers hebben op de winkelvloer te maken met een consument die steeds meer wéét. Peter: “Natuurlijk moet je daar als ondernemer in mee, of sterker nog: eigenlijk hoor je voorop te lopen. Edupet kan daarbij helpen, bijvoorbeeld met een lezing over diervoeding voor het personeel, maar ook met een training gastvrijheid of klantenomgang. Of stress bij konijnen; het hanteren van dieren in de winkel; verzorging van de kattenvacht.
Met de aankoop van onze academies hebben we een heus kennisnetwerk opgebouwd en dat faciliteren we via Edupet. Het afgelopen jaar hebben we 2500 studenten opgeleid, van consument tot professional.”
Platte vraag
Het is een platte, en eigenlijk ook niet echt een vriendelijke vraag, maar we stellen hem toch. Wat is nou precies het doel van al die inspanningen? Peter lacht: “Die vraag krijgen we vaker. Weet je wat het is: wij zijn op zoek naar ambassadeurs, we willen mensen aan ons bedrijf binden die ons kunnen helpen om kennis te delen. Als je op een goede manier diervoeding wilt verkopen, dan kun je niet zonder kennis, zonder het geven van goed advies.
Maar: goed advies zorgt voor een loyale klant en uiteindelijk voor een aankoop. We hebben onze academies en ons CareTeam, dat bestaat uit twaalf collega’s die tussen negen en negen bereikbaar zijn. Door al deze ontwikkelingen en afdelingen zijn we optimaal in staat huisdierbezitters te ondersteunen en het welzijn van de dieren te vergroten. Zo is ons bedrijf opgebouwd. Zoals ik al zei: dat zit in ons DNA.”