Gebruik je social media om reclame te maken? Dan moet je je sinds begin dit jaar houden aan de Reclamecode Social Media. Die code is opgesteld omdat het voor consumenten soms volstrekt onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten op social media.
Ik kreeg deze halsband gratis...
Stel dat je een consument of een BN’er een vergoeding (in euro’s of in natura) geeft om een van je nieuwe producten te reviewen, dan moet hij dat in zijn blog, tweet of Facebookbericht melden. Bijvoorbeeld door te zeggen ‘ik kreeg deze rollijn gratis om hem te testen’ of door de hashtag #spon (gesponsord bericht) of #adv (advertentie) aan het bericht toe te voegen.
Bij twijfel kun je op de website Check het bij SRC! stap voor stap nagaan of je reclame voldoet aan de regels van de Nederlandse Reclame Code.
Reclame Code Commissie
Mocht een consument vinden dat hij door jouw reclame is misleid, dan kan hij een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Als de Reclame Code Commissie de consument in het gelijk stelt, mag je de reclame niet meer gebruiken. In sommige gevallen dien je zelfs een rectificatie te plaatsen.