Er was een tijd dat bedrijven en merken het voor het zeggen hadden. Zij bepaalden wat we nodig hadden en welke producten er in de schappen lagen. Vandaag de dag is dat radicaal anders. Sterker dan ooit bepaalt de consument het assortiment. En een aantal winkels speelt daar slim op in. Gastblogger Marian Bekkers vertelt hoe crowdsourcing ook in 2014 de trend zet in retail.
Crowdsourcing
Wie de macht van crowdsourcing niet kent, heeft de afgelopen jaren waarschijnlijk onder een steen gelegen. Overal verzamelen zich groepen consumenten om een gezamenlijke droom werkelijkheid te maken. Niet meer braaf afwachten tot een bedrijf te hulp schiet. Nee, de massa neemt zelf de touwtjes in handen.
Fans die samen proberen hun favoriete artiest naar Nederland te krijgen bijvoorbeeld. Samen onderhandelen over een betere energieprijs. Of samen een topsporter op het vliegtuig naar het WK zetten.
Het internet en social media zijn flinke aanjagers van deze trend. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je als groep te verzamelen. Ook zijn we gewend geraakt dat alles sneller, beter en eerder kan. Dus als een bedrijf dat niet weet te realiseren, pakken we de handschoen zelf wel op. En vertellen dat jij de reden bent dat die band optreedt in Utrecht, is ook nog eens leuk verhaal op een verjaardagsfeestje.
Kortom, de consument maakt maar wat graag gebruik van crowdsourcing. Maar hoe spelen winkels eigenlijk op deze trend in?
Modcloth: klanten mogen stemmen
Eén van de beste voorbeelden komt uit Amerika. De fashion e-tailer Modcloth lanceerde een aantal jaren terug hun ‘Be the Buyer’-programma. Wat dat betekent? De webwinkel plaatst foto’s van samples op de website, waar hun klanten vervolgens op mogen stemmen. Krijgt een kledingstuk genoeg stemmen, dan neemt Modcloth het item op in de collectie.
Klinkt leuk voor de klanten, maar stiekem is het nog veel leuker voor Modcloth zelf. Voorraadcontrole is namelijk één van de grootste uitdagingen voor iedere retailer. Magazijnen (en winkels) liggen vol met artikelen die een inkoper enthousiast inlaadt, maar geen klant wil kopen. Modcloth wist daar met hun programma in één klap een einde aan te maken.
Als het kledingstuk namelijk geproduceerd wordt, krijgt iedere stemmer een mailtje in zijn inbox met de info wanneer het artikel te koop is. Geïnteresseerden schrijven zich in en krijgen het artikel meteen na productie thuisgestuurd. Resultaat?, ‘Be the Buyer’-artikelen worden twee keer zo vaak verkocht als andere kledingstukken en alleen veelgewilde items komen in productie.
Crowdsourcing legt Modcloth dus geen windeieren. En ze weten ook nog eens een hechte band met hun doelgroep op te bouwen. In de ruim twee jaar dat het ‘Be the Buyer’-programma zijn er al meer dan 20 miljoen stemmen uitgebracht.
Nog meer crowdsourcing-voorbeelden
Maar Modcloth is niet de enige retailer die crowdsourcing heeft ontdekt…
-
Walmart zou overwegen leveringen aan de consument te crowdsourcen. Fedex en UPS kunnen de deur uit, de retailer wil klanten in de stenen winkels uitnodigen een pakketje te bezorgen bij een online besteller.
-
Tesco heeft zijn klanten uitgenodigd een wijn voor de winkel te selecteren. Niet alleen mochten consumenten de smaak kiezen, maar ook de naam en verpakking.
-
Tassenmerk Coach en beautybrand L’Oreal crowdsourcen hun productfoto’s. Geen gestylde modellen of gelikte presentaties meer. Nee, gewoon een selfie van de consument. En juist die foto’s verhogen de aankoopkans gemiddeld met 4 tot 12%.
- En laten we niet de crowdfunding-successen vergeten van de afgelopen maanden: de Polare-winkels in Nijmegen, Maastricht, Amsterdam, Tilburg en Rotterdam zijn gered door de bijdrages van duizenden consumenten.
Klanten sterker aan je binden
Samenvattend: crowdsourcing is het overwegen waard. Vanuit het oogpunt van kostenbesparing (zoals betere voorraadbeheersing bij Modcloth of lagere transportkosten bij Walmart), maar ook om je doelgroep sterker aan je te binden. Wie wil er nu niet zijn eigen wijn in de winkel kopen?
Marian Bekkers, Kooplust
PS: mocht je samen met medespelers uitgesproken ideeën hebben over de juiste manier om Monopoly te spelen, ook dan is crowdsourcing je redding. Het gezelschapsspel zoekt via Facebook de hulp van de massa om tot nieuwe spelregels te komen.
Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan
Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.
Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.
Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.