31 maart 2022 | Dossier: Ledennieuws,

Schip verliest containers Gebr. de Boon na aanvaring Willemsbrug

Het was groot nieuws in de media: een containerschip ramde de Willemsbrug in Rotterdam. Een aantal containers viel van het schip af en werden opengereten waardoor een deel van de inhoud in het water terechtkwam. “Het zullen je producten maar zijn”, zeiden medewerkers van Gebr. de Boon nog tegen elkaar. Later die dag bleek dat het inderdaad om hún producten ging.

Container met producten  Gebr de Boon

“We waren in eerste instantie gewoon nieuwsgierig om welke producten het ging en keken op internet of we iets konden herkennen”, vertelt Bas de Keizer van Gebr. de Boon. “Die nieuwsgierigheid sloeg al snel om in schrik toen wij in de dobberende pakketjes onze producten herkenden. We begrepen toen ook waarom een van de containers bleef drijven: deze was volledig gevuld met Hurtta-producten waaronder een kleine 10.000 zwemvesten. Daarnaast bevatte deze container nog tienduizenden Hurtta-tuigen en koelproducten voor honden.”

Container met producten  Gebr de Boon


Vuilnisbelt

Diezelfde dag werd duidelijk dat 14 van de 200 containers op het schip waren beschadigd. Van die 14 containers waren er 2 bestemd voor Gebr. de Boon. De overboord geslagen container met Hurtta-producten was geborgen en lag veilig en wel aangemeerd aan de kade. Niets aan de hand, zo leek het, al leken de foto’s op internet een heel ander verhaal te vertellen.

Container met producten  Gebr de Boon

Bas: “Een paar dagen later konden we de geborgen container en de schade bekijken. We hadden goede hoop dat we een gedeelte van de goederen konden redden, maar op locatie zonk de moed ons in de schoenen. Toen we de opengescheurde zeecontainer bekeken, hadden we het gevoel dat we op een vuilnisbelt waren beland. Er stonden ook twee puincontainers met duizenden tuigen en zwemvesten en een pallet met trekkerbanden; allemaal zogenaamd ‘gered’ uit het water.”

Wie de voorraad heeft...

De container was nog maar halfvol, heel veel spullen bleken eruit verdwenen en wat er nog in lag, was volledig afgeschreven en onverkoopbaar. “Op zo’n moment kan je niet te lang bij de pakken neerzitten en moet er geschakeld worden”, zegt Bas. “Uiteraard hebben wij altijd de nodige marge qua voorraad. ‘Wie de voorraad heeft, heeft de pot’ is ons motto, maar ook dit heeft zijn grenzen, zelfs bij Gebr. de Boon.

De nasleep van een ongeluk als dit is altijd groter dan je denkt, zo ook in dit geval. ‘Alles is toch goed verzekerd’, roept iedereen dan. Uiteraard is dat ook zo, maar er zijn zoveel verschillende belangen bij een ongeluk als dit dat de afwikkeling van de schade nog een heel lang traject wordt dat nog maanden gaat duren.”

Leveren alsof er niets aan de hand is

Gebr. de Boon heeft uit alle hoeken van de wereld weer nieuwe Hurtta-producten ingekocht en die zijn inmiddels onderweg naar Nederland. Bas: “Gelukkig verwachten we voorraadtechnisch geen grote problemen door dit debacle en lijkt de schade in die zin mee te vallen. Stiekem zijn we toch een beetje trots dat we ondanks deze tegenslag, er toch in slagen om te leveren alsof er niets aan de hand is.”