Betaalvereniging Nederland heeft de iDeal-beschikbaarheidspagina gelanceerd, een speciale website waarop je de actuele en historische beschikbaarheid van iDEAL bij de diverse banken kunt bekijken. Consumenten en ondernemers zien dus direct bij welke bank een storing is, of is geweest.
Melding van storingen
Wanneer je een webwinkel hebt, is het raadzaam om je te registreren op de beschikbaarheidspagina. Je krijgt dan een melding van iedere wijziging in de officiële iDEAL-beschikbaarheid per bank. Hiermee kun je je klanten informeren, zodat die eventueel met een alternatief betaalmiddel alsnog hun aankoop kunnen afronden.
Klachten over iDeal
De laatste tijd zijn er weer veel klachten over iDEAL. Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland willen dat de Nederlandse bancaire sector de lat hoger legt voor de beschikbaarheid van iDEAL. Volgens de de belangenverenigingen ligt de beschikbaarheid van iDEAL veel lager dan andere nutsvoorzieningen. De organisaties hebben bij de politiek aangedrongen op maatregelen.
De Betaalvereniging en de deelnemende banken claimen echter dat de gemiddelde iDEAL-beschikbaarheid van consumentenbanken hoog is: 99,5 procent in 2014.