03 maart 2020 | Dossier: Veiligheid

Veelgestelde (ondernemers)vragen over het coronavirus

Het coronavirus verspreidt zich nu snel door Nederland. Je kunt de kans op besmetting zo klein mogelijk houden maar helemaal voorkomen kun je het niet. Hoe ga je ermee om op de werkvloer? Op de meest gestelde vragen vind je hier een antwoord.

Uitgebreide en actuele berichtgeving is te vinden op onze nieuwsoverzichtspagina.

Crisisnummers

Landelijk crisisnummer van de overheid voor alle vragen over het coronavirus: tel. 0800-1351. Dit nummer is dagelijks bereikbaar tussen 08:00 en 20:00. Vanuit het buitenland kan gebeld worden met 0031-20 205 1351.

MKB-Nederland en VNO-NCW hebben samen met de Kamer van Koophandel een loket geopend voor ondernemers met vragen: tel. 0800-2117. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur. Bij dit telefonisch loket zitten specialisten die kunnen helpen bij vragen over welke regelingen er bestaan, hoe je moet handelen in bepaalde gevallen en wat aanbevolen is om nu te doen. Het loket is ook te bereiken via kvk.nl/coronaloket.

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen?

Zorg voor voldoende papieren handdoeken en zeep zodat medewerkers hun handen goed en regelmatig kunnen wassen. Stuur hier je medewerkers erop aan dat ze dit ook doen.


Het is aan te raden om regelmatig voorwerpen schoon te maken die door veel verschillende mensen worden aangeraakt. Denk aan: pinapparataten, toonbank, kassa's, handgrepen, weegschalen, deurklinken, stoelen en tafels, kranen, zeepdispensers, telefoons, toetsenborden.

Belangrijk! Je wilt niet dat essentiële werkzaamheden stil komen te liggen. Zorg daarom dat je een noodplan hebt. Breng in kaart wat de vitale onderdelen van jouw bedrijf zijn, welk werk moet echt doorgaan en welke mensen zijn hierbij betrokken. Denk alvast na over mogelijke vervanging en vergeet ook jezelf niet.

Bekijk of er werkzaamheden zijn die naar voren geschoven kunnen worden. En misschien is er (uitzoek)werk dat thuis of op een andere locatie gedaan kan worden voor het geval een medewerker in quarantaine moet, maar niet ziek is.

Mijn medewerker meldt zich ziek en zegt dat hij of zij vermoedt het coronavirus te hebben. Wat dan?

Laat de medewerker telefonisch contact zoeken met de huisarts. Wacht eerst het oordeel van de huisarts en GGD af voordat je verdere maatregelen neemt. Volg richtlijn van RIVM, check het hier. Vergeet niet de ziekmelding door te geven aan de arbodienst zoals gebruikelijk bij iedere ziekmelding.

Wat moet ik doen als een medewerker op het werk coronavirus verschijnselen krijgt?

Laat de medewerker direct naar huis gaan en telefonisch contact opnemen met de huisarts. De medewerker dient zich volgens de gebruikelijke procedure ziek te melden. Laat de medewerker contact opnemen indien hij/zij positief getest is op het coronavirus.

Hoe ga ik om met een medewerker die uit voorzorg thuis moet blijven maar dus niet ziek is.

Als medewerker in quarantaine of isolatie moet maar niet ziek is hoef je deze ook niet ziek te melden. Je bent wel verplicht het loon door te betalen. In overleg met de medewerker kun je bekijken of er klussen zijn die thuis of op diens locatie opgepakt kunnen worden. Dat zal in onze branche nog niet zo eenvoudig zijn helaas.

Kan ik mijn medewerkers minder laten werken?

Ja, dat kan met de Noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW). Kortgezegd de vervanger van de regeling werktijdverkorting. Dit is een tegemoetkoming in de loonkosten ter hoogte van 90% van de loonsom voor maximaal 3 maanden. Jij betaalt jouw personeel 100% uit.

Kan ik dit voor al mijn personeel aanvragen?
Nee, er kan geen aanvraag ingediend worden voor oproepkrachten.

Wat kan ik nu doen?
Afwachten wanneer de datum van aanvraag bekend wordt gemaakt. Houd hiervoor de Dibevo-nieuwsberichten in de gaten. De aanvraag dien je straks in bij het UWV.

Ik heb al een aanvraag voor werktijdverkorting ingediend. Wat nu?
Op dit moment hoef je niets te doen. Reeds ingediende aanvragen worden gezien als aanvragen voor de NOW-regeling.

Wat moet ik doen als een niet-zieke werknemer die ook niet in quarantaine of isolatie moet, thuis wil blijven uit angst voor besmetting?

Een werknemer mag niet thuis blijven uit angst voor besmetting. Speelt dit, ga dan in gesprek en probeer de zorgen weg te nemen. Leg ook uit dat als de werknemer niet naar het werk komt, er sprake is van werkweigering en dat de werknemer dan geen loon krijgt uitbetaald. Blijft een werknemer toch uit angst voor besmetting thuis, dan hoef je in dat geval geen loon te betalen. Als de werknemer echt niet wil komen werken, bestaat de mogelijkheid om vakantieverlof op te nemen. De werkgever moet hiermee instemmen, tenzij er gewichtige bedrijfsbelangen zijn die zich hiertegen verzetten.

Ik heb een andere vraag over coronavirus in relatie tot medewerkers

Meer vragen en antwoorden over het coronavirus die betrekking hebben op zieke medewerkers vind je op de website van Dibevo ZorgPortaal. Voor alle andere vragen kun je contact opnemen met Dibevo; vanwege de drukte graag via e-mail naar info@dibevo.nl.

Kunnen dieren ziek worden van het coronavirus of het verspreiden?

Er zijn veel verschillende soorten coronavirussen, die bij verschillende dieren kunnen voorkomen. Er is op dit moment echter geen bewijs dat ook het nieuwe coronavirus dieren kan infecteren en ziek maken. Enige tijd geleden was er een bericht over een hond met corona in Hong Kong. Dit was echter niet juist: het dier bleek achteraf niet besmet. Het risico is het baasje, niet het dier. De Universiteit van Wageningen en het RIVM bevestigen dit ook.

Lees voor uitgebreidere informatie hierover ons bericht Kunnen huisdieren corona krijgen of verspreiden?

Wat als huisdiereneigenaren hun reservering willen annuleren in verband met het coronavirus?

In de Dibevo-algemene voorwaarden voor dierenpensions zijn dit soort zaken prima afgedekt. In artikel 9 staat de annuleringsregeling vermeld en de daarbij geldende betalingsverplichtingen. Het is verstandig om bij een boeking de annuleringsregeling nog even onder de aandacht te brengen van je klant door aan te geven dat annulering – ook vanwege corona – gewoon volgens de annuleringsregeling mogelijk is. Dan voorkom je al veel problemen.

Is er een regeling voor ondernemers die door corona in de financiële problemen komen?

Ja, de overheid heeft een ‘noodpakket banen en economie’ gepresenteerd dat bedrijven moet helpen het hoofd boven water te houden. Het noodpakket betaat uit een reeks steunmaatregelen voor ondernemers en werknemers. Je vindt een overzicht van alle maatregelen op de pagina Alles over het noodpakket banen en economie.

Kan ik nog wel veilig geld aannemen van mijn klanten?

Poster voorzorgsmaatregelen coronaAangezien al langer de regel geldt om lichamelijk contact te vermijden en geen handen meer te schudden, is het beter om klanten contactloos te laten betalen met hun pinpas. Betalen met een pinpas voorkomt dat er direct contact is tussen klant en winkelmedewerker, en verkleint zo de kans dat dat het coronavirus wordt overgedragen. Als klanten niet willen of kunnen pinnen, kun je vragen of ze het geld op de toonbank willen leggen en het eventuele wisselgeld ook van de toonbank willen pakken.

Deze en andere voorzorgsmaatregelen hebben we samengevat op een poster die je bij de kassa en andere plekken in de winkel kunt ophangen.

Download de poster

Stel dat er een algehele winkelsluiting komt. Supermarkten en apotheken mogen dan waarschijnlijk openblijven, maar geldt dat ook voor dierenspeciaalzaken en tuincentra met een dierenafdeling?

Dibevo heeft op 12 maart een brandbrief gestuurd naar het kabinet met het dringende verzoek om sluitingen van dierenspeciaalzaken en tuincentra met dierenafdeling te voorkomen. Als het coronavirus verder om zich heen grijpt, dan brengt een dergelijke sluiting – nog afgezien van de commerciële catastrofe – het dierenwelzijn van de meer dan 25 miljoen Nederlandse huisdieren in gevaar.

Meer (ondernemers)informatie over het coronavirus

Hieronder vind je een overzicht met informatie van belangrijke instanties over het coronavirus, gericht op ondernemers.