16 november 2023 | Dossier: Wet- en regelgeving,

Verkiezingen 2023: hulp voor zwevende kiezers

Een groot deel van Nederland zweeft. Niet in een vliegtuig of bij een spiritueel gezelschap, maar als kiezer. Weet jij al op welke partij je gaat stemmen op 22 november of zweef je nog? Hieronder zetten we een aantal handige bronnen en stemwijzers op een rij die je helpen bij het bepalen van je keuze.

Verkiezingen Tweede Kamer
  • Ondernemen.nl (een intitatief van MKB-Nederland en VNO-NCW) geeft een overzicht van standpunten die belangrijk zijn voor ondernemers. Dat doen ze aan de hand van 5 onderwerpen: investeringen en leningen, personeel, duurzaamheid, regeldruk en belastingzaken.

• KVK vat de standpunten van de politieke partijen samen op ongeveer dezelfde punten als Ondernemen.nl, maar voegt daar ‘familiebedrijf en overname’ en een reeks losse standpunten onder de noemer ‘Overig’ aan toe.
    KVK heeft ook speciale verkiezingspagina’s met standpunten voor starters en zzp’ers

• NRC vatte de programma's van 17 politieke partijen kort samen per thema. De NRC Stemhulp levert geen stemadviezen op, maar biedt snel inzicht in de plannen van de politieke partijen.

• Word je wijzer van een stemwijzer? Wat het antwoord ook is: Sargasso heeft ze allemaal verzameld. Het zijn er meer dan 40! Gelukkig heb je aan de eerste 4 voldoende.

Hoewel verkiezingsbeloften lang niet altijd uitkomen, is het toch verstandig om je te verdiepen in de standpunten en te kiezen voor een partij die voldoende gericht is op ondernemerschap.