30 mei 2013

Winkeliers: “Klanten moeten altijd kunnen doorpinnen”

Banken moeten investeren in een back-up systeem voor pinbetalingen.

Klanten moeten bij storingen gewoon kunnen blijven pinnen in de winkel. Banken moeten daarom zo snel mogelijk investeren in een back-up systeem voor pinbetalingen. Zo ondervindt de klant en de winkelier geen onnodige overlast bij storingen. Dat waren de conclusies van Detailhandel Nederland en BETA na een rondetafelgesprek over betalingsverkeer.

Het rondetafelgesprek werd gehouden aanleiding van de recente problemen met DDos-aanvallen, internetbankieren en pinstoringen. De winkeliers hamerden nogmaals op het belang van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer. Zowel ondernemers als banken stimuleren klanten om elektronisch te betalen. Dat is efficiënt en veilig. Tegelijkertijd schept dit de maatschappelijke verplichting om storingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Pinpas belangrijkste betaalmiddel

Betalen met de pinpas is niet meer weg te denken uit de Nederlandse winkels. Naast contant geld is dit de belangrijkste betaalvorm voor de meeste Nederlanders. De helft van de aankopen in de winkel wordt tegenwoordig afgerekend met de pinpas. Vorig jaar steeg het aantal pintransacties nog tot recordhoogte van 2,5 miljard transacties en een omzet van 80 miljard euro.