Jij weet precies waarom je doelgroep je winkel zou moeten bezoeken. Je weet op welke punten jij met kop en schouders boven je concurrentie uitsteekt. Maar hoe maak je je concept vervolgens duidelijk aan je klanten? Hoe versterk je je identiteit?
Laten we vooropstellen dat je eerst heel helder moet hebben wat je concept is. Want als het jou niet duidelijk is, dan wordt het een onmogelijke taak om het duidelijk te maken aan je doelgroep. Goed, over naar de 3 manieren waarop jij de identiteit voor je winkel versterkt bij je klanten.
#1 Communiceer met regelmaat
Praat met regelmaat over wat jou onderscheidend maakt. En dat hoeft echt niet te betekenen dat je jezelf constant op de borst klopt. Zeg niet ‘wij zijn heel speciaal, want…’. Dat voelt een beetje als ‘Wij van WC-eend…’. In plaats daarvan praat je over wat je belangrijk vindt. (Want toevallig is dat ook wat jou speciaal maakt.) Waarom vind je dat belangrijk? Hoe breng je het in de praktijk? Als dat allemaal een beetje vaag in je oren klinkt, neem dan eens een voorbeeld aan deze mail van The Body Shop.
Een duidelijke boodschap over de visie van deze keten. ‘We willen op een eerlijke manier samenwerken met leveranciers, en gemeenschappen helpen een eigen toekomst op de bouwen.’ Geen borstklopperij, wel een duidelijk verhaal over het concept van de winkel.
Hoe vaak communiceer jij eigenlijk over jouw identiteit? Zeg je er weleens iets over? In gesprekken met klanten? In je nieuwsbrief? Op social media? Je website? Je folder? Want als jij er niet over praat, dan doet je klant het al helemaal niet.