11 april 2017 | Dossier: Bedrijfsvoering, Ledenvoordeel,

Huurverlaging vragen is niet met een stormram bij je verhuurder naar binnen denderen [blog]

In de route met als eindbestemming een lagere huurprijs voor winkeliers, komen wij dagelijks veel obstakels tegen. In deze blog ga ik in op de misschien wel belangrijkste hobbel bij huurverlaging: de angst van een huurder op een vertroebeling van de relatie met de verhuurder. Maar die angst is echt ongegrond.

Huur verlagen

Bang voor opzegging door de verhuurder

Enkele maanden geleden had ik overleg met een winkelier van wie de huurprijs maar liefst 60% te hoog was. Deze winkelier betaalde al vele jaren bijna € 20.000 meer huur dan noodzakelijk. Het water stond hem aan zijn lippen en ingrijpen was echt noodzakelijk. Ik vroeg aan de winkelier waarom hij pas nu de huurprijs ter discussie wilde stellen. Zijn reactie: “Ik ben bang dat mijn verhuurder boos wordt en de huur opzegt.”

Sinds 2012 heb ik honderden brieven aan verhuurders geschreven. Ik geef toe dat wij meestal niet met open armen worden ontvangen. De boodschap is er ook naar: wij vragen een verhuurder immers om de huur te verlagen. Maar is dat nu zo erg?

Het is maar hoe je het brengt

C'est le ton qui fait la musique, ofwel: het gaat om de manier waarop iets gezegd wordt. Het is niet zo dat wij met een stormram bij een verhuurder naar binnen denderen. Een verhuurder krijgt van ons een keurige brief, met een constructieve insteek en vooralsnog alleen met de vraag of er bereidheid bestaat om met ons in onderhandeling te treden over een huurprijsverlaging. Hierbij geven wij ook aan dat wij altijd bereid zijn om onze stellingen te onderbouwen.

De soep wordt niet zo heet gegeten

Voor vrijwel alle verhuurders is dat aanleiding om hun aanvankelijk scepsis te laten varen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Veelal zijn dit de grote (beursgenoteerde) partijen die vanwege de waarde van hun portefeuille werkelijk alles uit de kast halen om een huurprijsverlaging tegen te houden, of juist kleinere partijen die door een huurprijsverlaging zelf in de financiële problemen komen. Maar ook zij binden uiteindelijk wel in. Kortom: de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend en relaties doorstaan deze storm met gemak. Ik durf zelfs te beweren dat relaties soms sterker worden. Zeker als beide partijen bereid zijn om concessies te doen.

Twee opties

In essentie heeft een huurder twee opties: uit een irreële angst de komende jaren te veel huur blijven betalen, of het gesprek aangaan met de verhuurder en dus gebruik te maken van het wettelijke recht om de huurprijs nader te laten vaststellen. 

Eerdergenoemde winkelier koos voor optie twee. Gelukkig maar. Vorige week ging mijn collega langs bij deze winkelier. Dit keer om een bos bloemen te brengen ter afronding van dit dossier. Vanaf 1 maart betaalt deze winkelier ruim 50% minder huur. En zijn relatie met zijn verhuurder heeft er niet onder geleden. Een prima resultaat dus. Al blijft het jammer dat deze winkelier niet eerder aan de bel heeft getrokken. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Wil je ook laten onderzoeken of je huurprijs lager kan? Leden van Dibevo krijgen korting op een huurverlagingsonderzoek. In het Dibevo-Kenniscentrum lees je hoe dat precies werkt.


Peter Stevens - Lagerehuur.nlGastblogger: Peter Stevens
Peter is medeoprichter van Lagerehuur, een bedrijf dat zich inmiddels heeft bewezen als succesvolle ‘huurprijsverlager’, en heeft al veel ondernemers aan een lagere huurprijs geholpen. Vanuit zijn ruime juridische ervaring weet Peter als geen ander een huurverlagingstraject zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Peter zoekt de dialoog met de verhuurder, maar grijpt ook direct in als een verhuurder zich niet coöperatief opstelt.