21 maart 2018 | Dossier: Klanten, Promotie

5 belangrijke zaken die jouw winkel niet uitvoert [blog]

Wat zijn nu een aantal van die taken die heel weinig winkels uitvoeren, maar die wel cruciaal zijn voor hun succes? In deze blog deelt Marian Bekkers 5 van die taken met je.

Cijfers

En ze komen niet zomaar uit de lucht vallen, die 5 werkzaamheden. Sinds de start van mijn bedrijf Kooplust in 2012 heb ik heel wat winkels gesproken, bezocht en beoordeeld. En als het aankomt op de adviezen die ik geef, dan komt het starten met één of meerdere van deze taken altijd ter sprake. Lees snel verder om te kijken of jij het volgende al doet.

Het meten van cijfers

Cijfers. Heel wat winkeliers zijn er wars van. ‘Ik ga af op mijn gevoel’, hoor ik dan. En dus meten ze niet. Ze meten niet hoeveel bezoekers er binnenlopen, welke producten klanten kopen of hoe succesvol hun promotieactie eigenlijk is.

Soms is het argument dat er te weinig is om te meten. Soms dat het meten niets toevoegt aan de bedrijfsvoering. Maar beide argumenten zijn regelrechte onzin. Zelfs al heb je 0 klanten, dan heeft het nut om te meten. Want wanneer je jouw klantenaantallen bijvoorbeeld vergelijkt met je bezoekersaantallen, heb je al een heel stuk van het mysterie opgelost waarom die klanten niet kopen.

Cijfers

Je cijfers vertellen je niet alleen hoe succesvol je bent, maar ook hoe je jouw succes verbetert. Dus iets toevoegen aan je bedrijfsvoering, dat doet het absoluut.

Het analyseren van cijfers

Nu zijn er ook een boel winkeliers die wel meten, maar niets met de cijfers doen. Doodzonde. Je laat die lekkere chocoladereep toch ook niet wegsmelten in de zon zonder er iets mee te doen?

Het argument is hier vaak tijdgebrek, of onvoldoende kennis over hoe je de cijfers leest. Over dat tijdgebrek gesproken: je moet de tijd maken. Blokkeer die paar uur per maand in je agenda. Je cijfers analyseren levert je al snel een paar duizend euro op. Omdat je op basis van die cijfers je inkoop aanscherpt, je producten op een andere plek plaatst of meer aandacht aan een bepaald onderdeel van het verkoopgesprek besteedt. En een paar duizend euro is wel een paar uur van je tijd waard, toch?

En dat tweede argument? Onvoldoende kennis over hoe je cijfers leest? Tja, dat is nogal makkelijk op te lossen. Investeer in je kennis. Liefst zo snel mogelijk. Maar ook dat is iets wat weinig winkels doen.