Zit er verschil in het koopgedrag van vrouwen en mannen? Reken maar. Die verveelde man op een bankje buiten de winkel, die heb jij ook vast vaker dan eens gezien. Maar wat zijn dan precies de verschillen in het koopgedrag van vrouwen en mannen? Nou, die zijn er een heleboel. In deze gastblog zet Marian Bekkers er 5 voor je onder elkaar.
1. Mannen kopen, vrouwen winkelen
Onderzoek van Integer toont aan dat maar liefst 60% van de mannelijke shoppers een ‘winkel-in-winkel-uit’ mentaliteit heeft. Anders gezegd: ze willen snel een artikel kopen en dan ook snel de winkel weer verlaten. Efficiënt shoppen is de sleutel. Dat betekent ook dat ieder product wat aan de eisen voldoet prima is. Geen moeilijk gedoe, als het werkt dan werkt het. Vergelijk het maar een beetje met een hond die achter een bal aangaat. Met volle snelheid eropaf, snel weer terug, en als die bal in zijn bek toevallig geel in plaats van rood blijkt te zijn dan moet je niet verbaasd opkijken. Het is toch een bal?
Vrouwen willen echter de perfecte oplossing vinden. En daar nemen ze de tijd voor. Ze zijn selectiever en zoeken uitgebreid naar een product wat precies aan hun eisen voldoet. Een rode bal, van 10 centimeter doorsnee met zwart gestikte naden, bijvoorbeeld. En als die bal niet te vinden is, dan vergeet het maar.
2. Man denkt ‘me-first’, vrouw denkt ‘we-first’
Datzelfde onderzoek van Integer toont aan dat mannen vooral eerst hun eigen boodschappen doen, en pas daarna denken aan de items die gezinsleden of partners nodig hebben.
Vrouwen daarentegen zijn veel meer geneigd eerst te kijken naar wat anderen in haar omgeving nodig hebben, en shopt pas als laatste voor zichzelf. Ik weet het, het is misschien moeilijk voor te stellen als je de schoenenkast van je vriendin of vrouw ziet, maar toch. Waarschijnlijk heeft ze bij ieder nieuw paar schoenen eerst iets voor jou of de kinderen gekocht.