Duurzaamheidsclaims helpen consumenten bij het maken van duurzamere keuzes als ze juist, duidelijk en relevant zijn. Zijn ze dat niet? Dan kunnen ze misleidend zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom de ‘Leidraad Duurzaamheidsclaims’ geupdatet en wil daarmee bedrijven helpen bij het formuleren van duurzaamheidsclaims om misleiding van consumenten te voorkomen.
De vernieuwde leidraad geeft duidelijker aan hoe de formulering en onderbouwing van een duurzaamheidsclaim eruit moet zien. Ook geeft de leidraad duidelijke voorbeelden van goede en foute duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn daarnaast niet alleen van belang voor consumenten, maar ook voor bedrijven. Zo wordt namelijk een eerlijk speelveld gecreëerd.
5 vuistregels
In de 'Leidraad Duurzaamheidsclaims' heeft de ACM 5 vuistregels opgesteld. De eerste twee vuistregels bevatten algemene regels voor de formulering en onderbouwing van alle claims. In vuistregels 3, 4 en 5 staat uitleg over extra eisen die voor bepaalde claims gelden.
De 5 vuistregels voor goede duurzaamheidsclaims:
- Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims.
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel.
- Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten.
- Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar.
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.
De volledige 'Leidraad Duurzaamheidsclaims' en toelichting op de 5 vuistregels kun je nalezen op de website van de ACM.