5 mei 2021 | Dossier: Wet- en regelgeving,

Per 1 juli nieuwe Europese btw-regels voor e-commerce

Samen met Nederlandse en Europese koepelorganisaties heeft Dibevo jarenlang geprotesteerd tegen de vrijstelling van btw-plicht voor online platforms uit niet-EU-landen. Aan die vorm van oneerlijke concurrentie komt per 1 juli 2021 eindelijk een eind. Ook de administratieve ballast rondom de btw-regelgeving binnen Europa wordt aangepakt.

e-commerce

Bij invoer van goederen in de EU geldt nu nog een btw-vrijstelling op zendingen met een waarde tot en met 22 euro. Deze vrijstelling vervalt per 1 juli 2021. Hiermee creëert de EU in ieder geval een ‘eerlijker speelveld’ voor alle verkopers binnen en buiten de EU. Vanaf 1 juli 2021 is dus bij invoer van goederen in de EU invoer-btw verschuldigd, ongeacht de waarde van de zending. 

De EU is niet meegegaan in het afschaffen van de vrijstelling van invoerrechten. Daardoor zijn zendingen met een waarde tot en met 150 euro helaas nog steeds vrijgesteld van invoerrechten.

Eén drempelbedrag voor de hele EU

Op dit moment moeten EU-bedrijven die binnen de EU goederen boven een bepaalde drempel (35.000 of 100.000 euro, afhankelijk van de lidstaat) op afstand verkopen aan kopers in een andere EU-lidstaat, zich registreren en btw betalen in de lidstaat van de koper. Behalve dat het kostbaar is, zorgt dit ook voor een  administratieve rompslomp. Ook daar komt per 1 juli 2021 een eind aan.

Als je totaalbedrag aan buitenlandse verkopen in EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je als Nederlandse webshop de Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Boven deze drempel moet je het btw-tarief in rekening brengen van het EU-land waar de goederen naartoe gaan. Om die regeling te vergemakkelijken is een One Stop Shop (OSS), ofwel een éénloketsysteem opgezet. Via dit systeem kun je je als bedrijf eenvoudig registreren en op een eenvoudige manier de verschuldigde btw in andere lidstaten aangeven en betalen. De meeste bedrijven kunnen hier prima mee uit de voeten.

Btw en buurlanden

Sommige ondernemers richten zich op de Nederlandse markt, maar hebben toch een substantieel aantal klanten uit België of Duitsland. Maar hoe moet je dan de klant de juiste prijs laten zien op de website, als het btw-percentage per land verschilt? Dit betekent dat je je website moet aanpassen met prijzen van het land van levering of de Nederlandse verkoopprijs moet handhaven, waardoor je brutomarge bij een lagere btw iets hoger is en andersom.

Op de website van de Kamer van Koophandel vind je uitgebreide informatie over de nieuwe internationale e-commerceregels. Het is aan te raden om deze pagina goed door te lezen, zodat je weet wat je moet doen. En wellicht is dit een mooi moment om actief met klanten in onze buurlanden aan de slag te gaan.