Eerder berichtten we al over de aangescherpte regels voor van-voor prijzen bij aanbiedingen, het besluit ‘prijsaanduidingen’. Vanaf 1 januari 2023 behoort misleiding van consumenten met valse prijsverminderingen zowel online als in winkels tot het verleden, maar dit levert gigantisch veel problemen op voor de retailsector.
Deze problemen hebben we aangekaart bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en inmiddels hebben wij vanuit het ministerie aanvullende informatie ontvangen. Zo worden verschillende verkoopkanalen afzonderlijk van elkaar gezien. Dit betekent dat wanneer je als ondernemer via verschillende verkoopkanalen (website en fysiek in de winkel) producten aanbiedt met korting, dit apart van elkaar wordt gezien. Met andere woorden, je mag dus de ene week een aanbieding via de website aanbieden en de week daarop via de winkel dezelfde aanbieding doen. Hier hoeft geen 30 dagen tussen te zitten.
Ook hoef je de 'oude prijs', waarop de korting van toepassing is, alleen te vermelden op het prijskaartje. Stel, je maakt gebruik van een grote kortingsposter op de winkelruit, dan hoeft daar geen ‘oude prijs’ op te staan.
Maar met deze aanvullende informatie zijn een groot aantal problemen nog niet opgelost. Zoals de administratieve last voor de ondernemer en het feit dat er geen rekening gehouden wordt met bepaalde feestelijke periodes, waaronder de decembermaand waar kerst en sinterklaas binnen 30 dagen van elkaar vallen.